Spring eller dö

Författare: Maria Adolfsson

Utgivningsdag: 2021-03-26
Recensionsdag: 2021-04-01

Uppläsare: Angela Kovács

Speltid: 11 h 47 min

Det är fullsatt i hamnen den soliga septemberdag när Doggerlands första pridefestival ska gå av stapeln och valspurten närmar sig. Men plötsligt förbyts den uppsluppna stämningen i skräck. Någon skjuter rakt in i folkmassan. När polisen anländer är gärningsmannen redan död.
Den höggravida kriminalinspektören Karen Eiken Hornby är fast besluten att ta reda på mördarens motiv och kartlägga hans sista tid i livet. Det hon upptäcker försätter både henne själv och andra i fara.

"Äntligen! Kriminalinspektör Karen Heiken Hornby är tillbaka, lika kärv och modig som alltid, den här gången även höggravid. ... En bladvändare i rasande tempo med träffsäkra dialoger och en oförglömlig upplösning." Ingalill Mosander, Aftonbladet

"Med 'Spring eller dö' har Maria Adolfsson återigen skrivit en historia med schvung som känns trovärdig och mångbottnad. Det är uppfriskande att läsa om en medelålders kvinna med stort hjärta som samtidigt är fokuserad och orädd när det gäller." Betyg 5/5 Annette Larsson, BTJ-häfte nr 6, 2021

"Maria Adolfsson har skapat en värld mitt i havet mellan Danmark och Storbritannien som hon kan styra helt som hon vill - och hon gör det så bra. ... Nu bokar jag resa till Dunker. Fin natur, god mat och inget krav på vaccinationsintyg." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"Maria Adolfsson är nu framme på sin fjärde deckare om det fiktiva landet och det är fortfarande bland de roligaste ställena man kan besöka i deckarvärlden." Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"Jag är barnsligt förtjust i Maria Adolfssons Doggerlanddeckare. Övertygande och kärleksfullt har hon byggt sin fiktiva brittisk/skandinaviska ö-miljö och och gjort den till navet i en klassisk, välkomponerad och alltid spännande kriminalserie. ... Tempot är härligt högt och det är många trådar att följa men Maria Adolfsson har fullständig kontroll och styr den här bladvändarintrigen med järnhand ... Jag njuter av det här mästerliga deckarhantverket från första till sista sida och ger ett extra plus för en upplösning som tar ut känslo- och spänningssvängarna rejält utan att det blir för mycket. Och för en sistamening som antyder att det finns mycket mer kvar att berätta från Doggerland. En av årets bästa deckarläsningar så här långt." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"Det är med stor skicklighet författaren lyckas väva samman den utomliggande historien med Karens egen så att berättelsens vändpunkter och stora, dramatiska upplösning sammanfaller med motsvarande vändningar i karaktärens liv, vilket ger en dubbel effekt och extra spänning. ... Maria Adolfsson skriver också, precis som tidigare, med stor precision och taktkänsla om mänskliga drivkrafter. Karaktärerna levandegörs på ett skickligt sätt och det är också till stor del det som väcker mitt engagemang, och när det gäller Karen Eiken Hornby framstår hon som ett fyrfärgstryck där andra författare i jämförelse bara lyckas skapa skissartade personporträtt. Det säger mycket om den höga nivån på Maria Adolfssons författarskap." Johannas Deckarhörna

"Doggerland-serien är ju så bra - böckerna om det fiktiva öriket mellan Skandinavien och Storbritannien där Karen Eiken Hornby arbetar som polis. Sträckläste fjärde delen en regnig söndag, och kom fram till att det är en perfekt blandning av mys och rys, av fina skildringar av kärlek och vänskap, samt rafflande spänning." Ragna Fahlander, Smålands-Tidningen

"Det här är en författare som utvecklas och bara blir bättre för varje bok ... galet imponerande. ... har du en gång blivit smittad av Doggerlandfeber lär du vilja läsa flera. ... Det finns många ingredienser men eftersom de hanteras av en mästerkock bildar de en helhet som det är en fröjd att avnjuta. Ett bländande språk och en intelligent intrig bidrar starkt till att skapa en Doggerlandsresa som alla deltagare kommer att minnas med glädje." Anders Kapp, Svenska Deckarfestivalen

"Maria Adolfsson berättar historien skickligt och håller spänningen vid liv. Att hon dessutom kan framställa ett fiktivt land i vattnet mellan Danmark och Storbritannien så levande är ett plus i kanten. Som läsare följer man gärna Karen Eiken Hornby och hennes vänner i flera böcker till." Kenth Jönsson, Ölandsbladet

Recensionsdag: 2021-04-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans titel: Doggerland 4 - arbetstitel Originalutgåvans utgivningsår: 2021 Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Uppläsare: Angela Kovács Boktyp: Kriminalroman Platser: Doggerland, Dunker Tidsperioder: Nutid Serie: Doggerland Thema-kod: Deckare Speltid: 11 h 47 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789146237358 (2021-03-26); Ljudbok, mp3-CD, 9789146237891 (2021-03-31)

Boken ingår i serien Doggerland

Spring eller dö

Författare: Maria Adolfsson