Författare: Maria Adolfsson

Utgivningsdag: 2019-01-28
Recensionsdag: 2019-01-28

Mediakontakt: Charlotta Larsson

Uppläsare: Angela Kovács

Speltid: 13 h 38 min

Det är juletid när en man hittas död på Doggerlands nordligaste ö Noorö. Karen Eiken Hornby kastar sig in i utredningen, lättad över att slippa julfirandet. När ytterligare ett mord sker framträder kopplingar till ett lokalt whiskydestilleri, men Karen oroas mest över om hennes lindrigt laglydiga släktingar är inblandade. Det blir en svår balansgång mellan hennes privata jag och rollen som polis.

"Det här, det är den hittills bästa svenska deckaren jag läst i år." Ingalill Mossander i SVT Gokväll

Om "Stormvarning":

"I den aldrig sinande floden av svenska deckarförfattare finns det några som skiljer ut sig. Maria Adolfsson är en av dem. Med ett obönhörligt driv i språket tvingar hon läsaren att med stigande puls vända blad efter blad. Historien utspelas på Doggerland, en påhittad ö i Nordsjön. Intrigen är spännande och trovärdig, persongalleriet fyllt av utmejslade karaktärer och kriminalinspektör Karen Eiken Hornby ett rent nöje att få lära känna." Ingalill Mosander, Aftonbladet

"Jag var inte ensam om att hålla deckardebuten "Felsteg" som en av de absolut bästa kriminalromanerna 2018. Författaren som har skapat ett nytt land i Europa och fått oss att tro att det existerar på riktigt har förstås en hel del på sina axlar – som att se till att Doggerland stannar på kartan. Men det var ingen fara på taket där heller; Adolfsson har bott in sig på öarna och resorna till Langevik kan lugnt fortsätta. Vi kommer dessutom lite närmare polisen Karen och får veta mer om hennes bakgrund när uppföljaren tar oss till norra ön." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"Stormvarning är, precis som föregångaren, en tät och välskriven kriminalroman med ett stämningsfullt och suggestivt driv i berättandet. Intrigen är spännande och såväl miljöer som karaktärer är känsligt skildrade. Man kan dra en del paralleller med Håkan Nessers böcker om Van Veeteren, och kriminalkommissarie Karen Eiken Hornby känns verkligen inte som någon dagslända." Henric Ahlgren, BTJ-häfte 4, 2019

"Maria Adolfsson skapar både spänning och en levande miljöskildring av en ö-grupp som alltså inte finns i verkligheten." Kenth Jönsson, Ölandsbladet

"Adolfssons deckarserie utspelar sig alltså i ett påhittat land, men som upplevs så verkligt att det skrivs resereportage om öarna Heimö, Noorö och Frisel. ... Intrigen är spännande, men framförallt är det fantastiskt att vara tillbaka i Doggerland med utmärkta guiden Maria Adolfsson. Nästa steg måste vara nybörjarkurser i doggerska - jag anmäler mig genast." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"'Stormvarning' visar att Maria Adolfssons författarskap håller hög klass. ... Resultatet blir en fängslande deckare där tempot långsamt stegras mot en upplösning som är andlöst spännande. ... Författaren visar prov på en väl utvecklad känsla för detaljer och för alla som älskar de karga miljöerna som skildras i deckarserien om Shetlandsöarna av Ann Cleeves eller böckerna om Yttre Hebriderna av Peter May är Maria Adolfssons författarskap ett självklart val. Betyg 5 av 5" Johannas Deckarhörna

"Den bästa svenska kriminalroman jag läst på länge. Så skrev jag om Maria Adolfssons deckardebut 'Felsteg' förra året. När nu uppföljaren 'Stormvarning' är här är det bara att fortsätta med lovorden. Maria Adolfsson genomför deckarhantverket så imponerande bra och har dessutom skapat en fullständigt oemotståndlig, fiktiv miljö i sitt örike Doggerland där hon förenar nordiskt, brittiskt med den där isolerad-ö-känslan som åtminstone jag älskar i deckare. ... I Stormvarning fortsätter jag alltså att stortrivas med Maria Adolfssons kärleksfullt konstruerade deckarvärld och längtar tillbaka dit så fort jag läst sista sidan. Som för övrigt slutar på ett minst sagt intresselockande sätt." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"En utmärkt syntes av nordisk och brittisk deckartradition. Maria Adolfsson har med endast två böcker under två år hamnat bland eliten av svenska deckarförfattare." Mats Garme, Ölandsbladet

"Det är inte bara dokumentären om Josefin Nilsson och misshandelsdebatten efter som gjort frågan om våld i nära relationer extra aktuell. Jag har dessutom läste flera kriminalromaner där detta finns med som huvudtema eller vid sidan. Skildringen i den här boken är en av de absolut bästa av dem som jag läst, tydlig, inkännande men inte våldsdramatiskt utan mer psykologiskt skildrat. Det också lika mycket en roman om en kvinna, Karen, som en deckare med en gåta. Och då är ändå den kriminella intrigen i toppklass." Leif-Rune Strandell, Dast Magazine

"Andra delen om det fiktiva Doggerland lever lätt upp till de höga förväntningarna.Polisen Karen Eiken Hornby är nästan lika spännande som öriket mellan Danmark och Storbritannien och i uppföljaren får vi följa henne i ett fall i norra delen av landet. Läs den nu - i februari kommer tredje delen." Göteborgs-Posten

Recensionsdag: 2019-01-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2019 Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Uppläsare: Angela Kovács Platser: Doggerland, Noorö, Heimö, Lysvik, Gudheimby, Dunker, Langevik Tidsperioder: 2010-talet Serie: Doggerland Thema-kod: Polisromaner Speltid: 13 h 38 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178270880 (2019-01-28); Ljudbok, mp3-CD, 9789176472415 (2019-02-07)

Boken ingår i serien Doggerland

Stormvarning

Författare: Maria Adolfsson