Författare: Maria Adolfsson

Utgivningsdag: 2020-01-20
Recensionsdag: 2020-01-20

Mediakontakt: Charlotta Larsson

Uppläsare: Angela Kovács

Speltid: 12 h 13 min

Världsartisten Luna befinner sig i hemlighet i Doggerland för att spela in sin första skiva efter tio års tystnad. Irriterande vacker och outhärdligt god trollbinder hon alla i sin närhet på festen som avslutar inspelningarna. Alla utom en sur kriminalinspektör som plötsligt känner sig gammal och trött.
Nästa morgon är Luna försvunnen.
Samtidigt faller ännu en kvinna offer för den våldsman som härjat huvudstaden.
Under några ovanligt varma vårveckor ställs kriminalinspektör Karen Eiken Hornby inför val som innebär skillnaden mellan liv och död både för hennes egen och för andras del. Val som tycks omöjliga.
”Mellan djävulen och havet” är tredje delen i den hyllade serien om Doggerland, ett fiktivt land mellan Storbritannien och Skandinavien.

"Som jag har längtat efter att återvända till den här lockande hitte-på-kombinationen av Skandinavien och Storbritannien och följa kriminalinspektör Karen Eiken Hornby i både jobb och privatliv. ... 'Mellan djävulen och havet' är precis så bra som jag hoppats på – bra och spännande intrig, miljöerna som fortsätter att växa och så Karens liv som bjuder på rejäla överraskningar. Maria Adolfsson kan verkligen skriva klassiskt bra polisdeckare samtidigt som hon stämmer dem i en helt egen tonart med sitt noggrant och kärleksfullt konstruerade fantasiland. Måtte hon fortsätta länge till." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"'Mellan djävulen och havet' är, precis som de tidigare böckerna i serien, en tät och stämningsfull kriminalroman med ett suggestivt driv i berättandet, spännande intrig och med känsligt skildrade miljöer och karaktärer. Man kan dra en del paralleller med Håkan Nessers böcker om Van Veeteren. Maria Adolfsson har med Mellan djävulen och havet skrivit en stark fortsättning på Doggerland-serien och som författare går hon från klarhet till klarhet." Henric Ahlgren, BTJ-häfte nr 5, 2020

"Det är ett rent nöje att återkomma till Doggerland för tredje gången. Maria Adolfsson är bra på intriger, men framför allt berättar hon om det fiktiva Doggerland och om Karen Eiken Hornby så att man önskar sig en tv-serie. Man vill ju se hur det ser ut." Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"Med en lyckad deckardebut följer en lätt anspänning även för läsaren; kommer efterföljande böcker i serien att leva upp till de högt ställda förväntningarna? ... det är nu i den tredje delen som det tar fart på riktigt. En världskänd artist kommer till Doggerland i hemlighet - och försvinner spårlöst innan någon märkt att hon är där. Karen blir inkopplad, men får samtidigt brottas med sina egna känslor då hon ställs inför val som man på doggerska kallar att "välja mellan djävulen och havet". Det är en snyggt berättad historia med spänning på flera plan och eftersom en ny dörr har öppnats till Karens inre är utgången också mer angelägen. För varje bok blir det dock allt svårare att förstå att man faktiskt inte kan åka till Doggerland och ta en öl på Haren & Kråkan." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

Recensionsdag: 2020-01-20 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2020 Uppläsare: Angela Kovács Boktyp: spänning Platser: Doggerland, Friisel, Dunker, Langevik Tidsperioder: 2010-talet Serie: Doggerland Thema-kod: Deckare Speltid: 12 h 13 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178274277 (2020-01-20); Ljudbok, mp3-CD, 9789176472972 (2020-02-06)

Boken ingår i serien Doggerland

Mellan djävulen och havet

Författare: Maria Adolfsson