Författare: Karin Wahlberg
Provläs

Utgivningsdag: 2024-02-26
Recensionsdag: 2024-02-26

Mediakontakt: Jenny Helldahl

Uppläsare: Anna Maria Käll

Med de tre romanerna om livet kring ett lasarett på 50-talet – "Än finns det hopp" (2013), "Livet går vidare" (2015) och "Lätta ditt hjärta" (2018) – skapade Karin Wahlberg en omtyckt serie kollektivromaner. I den efterlängtade "Med liv och lust" återvänder hon till Ekstad. Nu har det hunnit bli 1963 och en ny tid står för dörren. Tv:n visar Perry Mason och hos barnmorskan Stina och hennes kolleger har männen börjat vilja vara med vid förlossningarna. Läkarfrun Nancy, numera reporter på Ekstad-Tidningen, bevakar den senaste tidens bränder som skapar oro bland ortsborna. Är det en pyroman som är i farten? För syster Greta vankas snart pensionen efter ett långt yrkesliv. Sextonåriga Marianne ska ta realen, men drar inte jämnt med styvmor Dorran. Och syster Ella-Kristin trivs, både med jobbet på Akuten och hemma med sin Carl, även om de fortfarande bara är två. Fast skuggor finns det förstås också i allas våra liv. Och trots skyddsnät alltjämt både utsatta barn och vuxna som far illa. Vardagen på ett lasarett rymmer verkligen livets viktigaste skeden, i lycka såväl som sorg. De allra flesta tar sig an sina uppgifter – med liv och lust.

Om Än finns det hopp:

”Det var ett tag sedan jag fullständigt sögs in i en tjock roman men häromdagen hände det (…) Det går nästan att höra frasandet av uniformerna och känna doften i korridorerna. Jag sträckläser romanen på ett dygn och längtar redan efter nästa del för att få se hur det går för huvudpersonerna.” /Caroline Alesmark, Skånska Dagbladet

"Wahlberg skriver flyhänt och för oss nära tiden genom att skildra dåtidens sociala skiktningar och attityder och inte minst genom beskrivningarna av detaljer som kläder och matvanor. Framställningen av dåtida sjukvård är mästerlig och fullständigt trovärdig; därmed får vi också genom romanen ett stycke gestaltad medicinhistoria. Personerna framstår som levande och berättelsen griper tag i läsaren från första stund. Kort sagt är detta en klart läsvärd roman." /Ann Öhrberg, BTJ-häftet

Om Än finns det hopp:

Om Livet går vidare:

”Karin Wahlberg är en feministisk författare som fångar människan i alla hennes perspektiv. Samtidigt skildrar hon det svenska 50-talet på ett övertygande sätt. Det spirande men lite sköra hoppet inför en ny tid och en vilsenhet hur man skulle förhålla sig till den. Livet går vidare är en roman som jag har längtat efter och som inte bara infriar mina förhoppningar utan dessutom fördjupar ett varmt och empatiskt romanprojekt.” /Jakob Carlander Östgöta Correspondenten

Om Lätta ditt hjärta:

”Det myllrande persongalleriet berör och engagerar. Språket är tidstypiskt och hemtrevligt, ett getöga och lite kvällsvard ger karaktär åt historien. Sjukhusscenerna är trovärdiga ner till minsta sätesbjudning och lugnande tablett. En vilsam berättelse om kvinnoliv på 50-talet.” /Kerstin Särneö, Tara

Recensionsdag: 2024-02-26 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Omslagsformgivare: Michael Ceken Uppläsare: Anna Maria Käll Serie: Lasarettserien Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789100804657 (2024-02-26)

Boken ingår i serien Lasarettserien

Med liv och lust

Författare: Karin Wahlberg