Författare: Karin Wahlberg

Utgivningsdag: 2022-01-12
Recensionsdag: 2022-01-12

Mediakontakt: Annelie Eldh

Uppläsare: Magnus Roosmann

Speltid: 16 h

Det är sensommarseptember och den omtyckte och omvittnat skicklige barnläkaren Paul Klintman hittas mördad i sitt hem, en skånelänga i Östra Torns by, i Lunds utkanter. Han skulle ha rest till Falun, för en konferens om vikten av kroppslig närhet mellan spädbarn och förälder, men kom aldrig i väg. Kollegor och anhöriga är i chock och kan inte för sitt liv begripa vem som velat livet av denne gode man. Eller? Står gärningspersonen att finna inom yrkeslivet eller inom den privata sfären?

”Karin Wahlberg, själv läkare, har skrivit en lysande kriminalroman som kombinerar trivsamt vardagsliv med pulshöjande, krypande spänning.” /Ingalill Mosander, Aftonbladet

"... en nära, detaljrik och levande beskriven Lundamiljö. (...) Förutom en spännande utredning i ett återhållet tempo ger En god man en väldigt intressant inblick i så väl mordoffrets arbetsplats som just den infekterade debatten kring skakvåld och det känns som Karin Wahlberg verkligen vet vad hon skriver om här. Jag tycker mycket om En god man (...) Wahlbergs huvudpersoner fortsätter att vara vanliga människor som det är lätt att tycka om och att känna igen sig i och för att utredningarna hamnar nära det vanliga vardagslivet. /Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"... välskriven, trovärdig och insiktsfull (...) skarpa iakttagelser om såväl samtida företeelser och kloka resonemang om medicinsk vetenskap." /Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"Det är tydligt att författaren är väl insatt (...) och det är lärorik (...) trivsam läsning för den som föredrar deckare utan alltför mycket explicit action." /Kerstin Bergman, Barometern

"Karin Wahlberg har en fantastisk förmåga att skildra människor i vården och i polisväsendet. Man känner igen typerna ... Wahlberg lyckas ladda upp spänningen så att man måste läsa vidare." /Hugo Lagercrantz, Tidskriften Barnläkaren

"Karin Wahlberg skriver allt bättre. Hon berättar långsamt och ingående, noga är kanske ordet. Hennes böcker har förändrats, det betyder utvecklats, från deckare till kriminella vardagsromaner – eller vardagsromaner med inslag av kriminalitet. Eller till och med: allas våra vardagsliv som deckare. Samtidigt som vardagslivet placeras i samhället, vardagsdeckaren i en samhällsroman." /Bengt Eriksson, Deckarhyllan/Opulens

"God (och spännande) underhållning utlovas!" /Femina

"En god man är en angelägen och viktig bok som ligger i tiden. Polisarbetet känns på riktigt och innehåller många olika utredningsdetaljer. Det är skickligt att få det att låta så autentiskt. Även sjukhusmiljön känns äkta (...) det märks att noggrann research på det specifika ämnet gjorts. Tycker så mycket om språket (...) Wahlberg är skicklig på att berätta med ett rikt språk med ett mustigt ordförråd." /Anna Liv Lidström, Dagens bok

"Efter läsningen känner jag att jag även lärt mig något nytt. Förutom det är En god man spännande och välskriven ..." /Peter Roth, Socialpolitik

Recensionsdag: 2022-01-12 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2022 Omslagsformgivare: Elina Grandin Uppläsare: Magnus Roosmann Serie: Claes Claesson Thema-kod: Deckare Speltid: 16 h Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789100195809 (2022-01-12); Ljudbok, mp3-CD, 9789100197698 (2022-02-10)

Boken ingår i serien Claes Claesson

En god man

Författare: Karin Wahlberg