Författare: Carin Hjulström

Utgivningsdag: 2017-08-14
Recensionsdag: 2017-08-23

Mediakontakt: Lina Kåberg Stene

Uppläsare: Gunilla Leining

Speltid: 12 h

”Sex, makt, pengar, droger ... Det är sådana ämnen lyssnarna vill ha!” Frida Fors får en ny svensk-amerikansk producent som direkt har ledningens öra. Fridas kvällsprogram ”Sena samtal i P4” måste bli sexigare för att utvecklas och locka nya lyssnare. Kroken är regeringens utredning om svenska folkets sexvanor utifrån en folkhälsoaspekt. Plötsligt ska Frida prata avspänt i radio om lyssnarnas erfarenheter av sex, samliv och kärlek. Hon tvekar, men vill samtidigt inte vara en bakåtsträvare.Producenten, Rosetta, är nyinflyttad i stan och vill genast bli Fridas bästa vän. Rosetta har hört att det ska finnas en man i Göteborg med extraordinära sexuella egenskaper som gör kvinnor galna av åtrå och hon lockar med Frida ut i stadens nattliv.Radhuset i Kålltorp ekar fortfarande tomt. Barnen är utflugna och Fridas flirt med läkaren Martin på andra sidan gatan blir inte vad hon drömt om. Så när myndigheterna vädjar till folk som har outnyttjad boyta att ta sitt ansvar och hyra ut ett rum ställer Frida upp. Hon annonserar, får massor av svar och väljer en kvinnlig student från Centralafrikanska republiken: jurist, litteraturintresserad och perfekt som inneboende. Men när Michell, 34 år, dyker upp är det en man. Det blir en lång höst.

Om Kärlek sökes:
"Hennes nya chick lit-roman är rena Love Actually. Ni minns väl den charmiga brittiska romantiska komedin där det regnade kärlekspar? Carin Hjulström strösslar på samma sätt med parallellspår med bifigurer. Det som gör Kärlek sökes till en så fin läsfåtöljskompis är både det lättflytande språket och den roliga intrigen. Att som läsare följa Frida är som att trygg och osedd sitta bredvid en singelkompis vid dejtingdatorn: helt oemotståndligt, även om man får akta sig för att bli cynisk på kuppen ... Om Carin Hjulström fortsätter så här kan Martina Haag lugnt pensionera sig, då kommer Sveriges nya chick lit-drottning att bo i Göteborg."

"Hennes nya chick lit-roman är rena Love Actually. Ni minns väl den charmiga brittiska romantiska komedin där det regnade kärlekspar? Carin Hjulström strösslar på samma sätt med parallellspår med bifigurer ... Det som gör Kärlek sökes till en så fin läsfåtöljskompis är både det lättflytande språket och den roliga intrigen. Att som läsare följa Frida är som att trygg och osedd sitta bredvid en singelkompis vid dejtingdatorn: helt oemotståndligt, även om man får akta sig för att bli cynisk på kuppen ... Om Carin Hjulström fortsätter så här kan Martina Haag lugnt pensionera sig, då kommer Sveriges nya chick lit-drottning att bo i Göteborg."

"Vackert och klarsynt om ensamhet, och om hur svårt det är att hitta en ny kärlek."

"Bedårande och kul. Jag skrattar högt. För att några sidor senare plocka fram skämskudden när beskrivningarna av vuxendejterna blir alltför pinsamma. Men mest imponeras jag av Carin Hjulströms förmåga att blanda lätt handlag med precis lagom mycket allvar." (Betyg 4 av 5)
Tara

"Lättläst och småroligt men också känslosamt."
Blekinge Läns Tidning

"Som vanligt när det gäller Carin Hjulström är historien flyhänt berättad, lättläst och har driv."
Norköpings Tidningar

"Efter tjugo år återkommer nu Frida Fors som medelålders kvinna i sökandet efter kärlek ... Karriären har äntligen tagit fart, den osäkerhet och ängslan som läsaren känner igen från Finns inte på kartan (2009) och Hitta vilse (2010) har ersatts av en fast tjänst som rutinerad radiopratare med utflugna barn och radhus med täppa. Som så många andra har hon gett sej in i dejtingdjungeln på internet, vilket visar sej vara svårare än hon föreställt sej. Kaffedrickande och promenader med hugade aspiranter som alla söker kärlek, blandas friskt med författarens välkända träffsäkerhet kring vardagsdetaljer."

Recensionsdag: 2017-08-23 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2017 Omslagsformgivare: Sofia Scheutz Uppläsare: Gunilla Leining Platser: Göteborg Serie: Frida Fors Thema-kod: Feelgood Speltid: 12 h Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176514719 (2017-08-14); Ljudbok, mp3-CD, 9789176471296 (2017-08-24)

Boken ingår i serien Frida Fors

Lust och längtan

Författare: Carin Hjulström