Utgivningsdag: 2016-09-07
Recensionsdag: 2016-09-21

Mediakontakt: Anna Svensson, Annelie Eldh

Uppläsare: Mirja Turestedt

Speltid: 11 h 6 min

”Slutet på sommaren” är den första fristående delen i Anders de la Mottes hyllade årstidskvarett. Den nominerades till Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska kriminalroman 2016.
En sensommarkväll 1983 försvinner en femårig pojke från en gård på den skånska slätten. Trots att hela bygden engagerar sig i sökandet hittas han inte, och sorgen och ovissheten får hans familj att långsamt falla sönder.
Tjugo år senare leder hans storasyster Veronica ett gruppterapisamtal i Stockholm, då en ung man plötsligt återger minnen av ett försvinnande. Berättelsen är skrämmande välbekant, och Veronica tvingas återvända till Skåne för att söka efter sanningen. Vad hände egentligen den där sommaren för så längesedan? Sommaren som aldrig tog slut.

"Sorgsen och förfärligt trovärdig mordhistoria om samhällets raggigare utkanter, om makt och förtvivlan, om hemvändare och rymlingar."

"Han har en fingertoppskänsla för den skånska landsbygden, för det som sägs och det som bubblar under ytan och inte minst för dramats många trasiga människor ... Slutet på sommaren är vackert skriven och både fängslar och skaver. Anders de la Motte visar återigen att man inte ska tro att man vet var man har honom. Precis en sådan författare som genren behöver fler av."
Norra Skåne

"Anders de la Motte fick pris för årets bästa svenska kriminalroman 2015 och han är säker på att skriva, ingen tvekan. Slutet på sommaren börjar också riktigt bra."
Skaraborgs Allehanda

"En annorlunda deckare, välskriven, medryckande och melankolisk. Går inte att lägga ifrån sig, intrigen imponerar och slutet överraskar. Skönt dessutom att slippa övervåld och blod som skvätter. Förra året fick Anders de la Motte pris för 2015 års bästa kriminalroman. Den här är minst lika bra." (4/5)
Tara

"Trovärdig gestaltning av livet på landsbygden och betydelsen av familjehemligheter."
Borås Tidning

"Det är en sträckläsningsbok man knappt kan lägga ifrån sig innan man når fram till det överraskande slutet."

Bokbloggare:

"Helt klart en av årets bästa böcker. Boken är en kriminalroman, men den är precis lika mycket ett familjedrama. Den är oerhört spännande, och helt oförutsägbar. Fantastiska och trovärdiga karaktärer. Och mycket, mycket gripande. Rekommenderar boken till alla. Och även till dom som kanske inte vanligtvis läser kriminalromaner, för jag tycker att det här är så mycket mer ett riktigt stort familjedrama än en deckare."
Bims blogg

"Jag hoppar rakt in i bokens värld redan från första sidan, språket är enkelt och riktigt bra och det går så lätt att hänga med. Spänningen finns att ta på redan från början och drar sakta men säkert in läsaren, med smarta drag och annorlunda händelser. Det är lättläst och medryckande, jag ville aldrig sluta läsa utan att veta hur det skulle gå. Jag kunde läsa när som helst - vilka oljud det än var på bussen till exempel, påväg till och från jobbet, så tappade jag aldrig fokus. Och när jag kan koncentrera mig så bra, DÅ är en bok bra! Slutet på sommaren är som en riktigt långsam rysare och "slowcrime" har fått en ny innebörd. När spänningen stiger håller jag andan och hamnar i samma sinnesstämning som huvudkaraktären. Under hela boken var det som en stor gåta som jag försökte lösa, men för varje gång jag trodde att jag hade koll på läget hände någonting som fick mig att chockas (åter igen). Hela boken var som scener ur en film i mitt huvud och när jag kom till slutet så tänkte jag bara "VA?!". Men framförallt - VARFÖR har jag inte läst någonting av de la Motte tidigare? Det ska det bli ändring på, för detta! Detta - är en ny favoritförfattare."
Jonssons Book World

Om UltiMatum

”Här finns gott om samtidsreferenser, engagerande karaktärer och en originell story i högt tempo. Anders de la Motte har åstadkommit en polisthriller utöver det vanliga ¿ något av det bästa jag läst i år faktiskt.”
Borås Tidning

Norra Skåne

Skaraborgs Allehanda

Tara

Borås Tidning

Bokbloggare:

Bims blogg

Jonssons Book World

Recensionsdag: 2016-09-21 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Formgivare: Maria Sundberg Omslagsformgivare: Maria Sundberg Uppläsare: Mirja Turestedt Nomineringar: Svenska deckarakademien: Bästa svenska kriminalroman Boktyp: spännande böcker Platser: Skåne Tidsperioder: 1980-talet Serie: Årstidskvartetten Thema-kod: Deckare Speltid: 11 h 6 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176512647 (2016-09-07); Ljudbok, mp3-CD, 9789176470985 (2016-09-14)

Boken ingår i serien Årstidskvartetten

Slutet på sommaren

Författare: Anders de la Motte