Författare: Camilla Grebe

Utgivningsdag: 2015-08-20
Recensionsdag: 2015-09-04

Mediakontakt: Stephanie Tärnqvist

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Speltid: 13 h 49 min

Emma har en älskare. En älskare som är allt hon har drömt om och lite till. Det finns egentligen bara ett problem – han råkar vara vd på klädjätten där hon är anställd: en opraktisk, men samtidigt oemotståndligt kittlande omständighet som väl egentligen inte utgör ett hinder för en relation. Eller?
På deras förlovningsmiddag försvinner han spårlöst – lika oväntat som han dök upp. Och inte långt efter det hittas en ung kvinna bestialiskt mördad och lemlästad i hans bostad i en fashionabel förort till Stockholm.
Peter Lindgren, resignerad men rutinerad kriminalpolis, får hjälp av beteendevetaren Hanne Lagerlind i utredningen av mordet, som bär tydliga likheter med ett tio år gammalt, olöst brott. Tillsammans söker de efter svaren som kan förklara det fruktansvärda brottet; en undersökning som sträcker sig från ett köldslaget Stockholm och många år tillbaka i tiden och som också får dem att trevande återuppta den relation de en gång hade.
Vem är den mördade kvinnan? Har brottet en koppling till det snarlika mordet ett decennium tidigare? Varför försvann älskaren från huvudkontoret och varför verkar kärleken alltid vilja något annat med oss än vi vill med den?
Älskaren från huvudkontoret är en psykologisk spänningsroman med många bottnar. Skrämmande, överraskande och berättad med absolut gehör för kärlekens klåda. Det är en berättelse där perspektiven ständigt förändras och där författaren leker med läsarens förväntningar – gärningsmannens skepnad och bevekelsegrunder förblir otydliga intill slutet.

Om Älskaren från huvudkontoret:

"Grebe skriftar elegant mellan de tre berättarrösterna, låter läsaren se berättelsen och de inblandades relationer på flera olika sätt och skapar en kittlande osäkerhetskänsla. (…) en av årets mer intressanta svenska deckarläsningar. Den vågar berätta på ett annorlunda sätt och ryggar inte för att undersöka för kärlekens mörkaste sidor." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

Om Älskaren från huvudkontoret:

"Älskaren från huvudkontoret är en veritabel pageturner. […] Det här är riktigt bra." Per-Axel Svensson, Borås Tidning

"Älskaren från huvudkontoret är en stark berättelse och inte minst är gestaltningen av karaktärerna övertygande och välgjord." Kerstin Bergman, CrimeGarden

" […] en smart intrig med spännande karaktärer som fångar läsaren. […] Det är en intelligent roman. Camilla Grebe har lyckats skapa karaktärer som känns äkta och närvarande. Hennes persongestaltning är excellent […] Nisse Scherman, DAST Magazine

"Ung kvinna möter äldre man och blir handlöst förälskad och sedan lurad. Det här kan bli klyschigt, tänkte jag, men ack vad jag bedrog mig – och vilken lättnad det var att känna så! Camilla Grebe levererar en tät och krypande deckare med mycket psykologi och djup. Hon bygger upp stämningen och miljön stegvis med start redan på första sidan och växlar såväl tempus som berättarröst med en sällan skådad elegans. […] Förutom att berättelsen är spännande och lättläst har Camilla Grebe också en väldigt unik berättarröst och en otrolig språklig närvaro som fullständigt trollbinder mig. […] I mitt tyckte är det precis såhär en spännings- eller kriminalroman ska skrivas år 2015. Älskaren från huvudkontoret är helt klart en av årets bästa böcker, och har du inte redan läst den så gör det genast!" Betyg 5/5. Johannas Deckarhörna

"Mitt tips: Årets deckare! Det var länge sedan en deckare överraskade mig så mycket som den här." Johanna Mo, författare

"Här är den! Boken ni inte får missa att läsa! Alldeles ny och väldigt bra!" Kristina Ohlson, författare

"Efter första kapitlet tror jag att det här är en spänningsroman som alla andra. Men det är inte så enkelt. Här är ingenting som det först verkar vara. […] svår att lägga ifrån sig. Camilla Grebe skriver insiktsfullt och till synes flyhänt. Liksom i tidigare romaner märks hennes intresse för det mänskliga psyket och hur det kommer sig att vi blir så olika. Den här typen av böcker har ofta rätt enahanda titlar, men Älskaren från huvudkontoret sticker ut, mycket fyndigt och fantasieggande!" Inger Lundqvist, Norran

"Grebe skiftar elegant mellan de tre berättarrösterna, låter läsaren se berättelsen och de inblandades relationer på flera olika sätt och skapar en kittlande osäkerhetskänsla. (…) en av årets mer intressanta svenska deckarläsningar. Den vågar berätta på ett annorlunda sätt och ryggar inte för att undersöka kärlekens mörkaste sidor." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"Älskaren från huvudkontoret är en tragisk, men samtidigt alldeles lysande bok att ta till i höstmörkret intill en sprakande brasa." Magnus Carlsson, Nya Kristinehamns-Posten

"Älskaren från huvudkontoret är en bok som bär mycket mellan sina sidor. Förutom ett par mystiska försvinnanden och ytterst brutala mord handlar det om mäns makt och svek. Karaktärerna är väl utmejslade (...) Jag tycker mycket om det vardagliga som ändå bär ett poetiskt stråk. Det känns äkta och samtidigt helt vrickat."  Anna Liv Lidström, Dagens bok.com

Recensionsdag: 2015-09-04 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Uppläsare: Katarina Ewerlöf Boktyp: spänning, psykologisk thriller Platser: Stockholm Tidsperioder: nutid Serie: Flickorna och mörkret Thema-kod: Deckare Speltid: 13 h 49 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176510773 (2015-08-20); Ljudbok, mp3-CD, 9789176470336 (2015-08-20)

Boken ingår i serien Flickorna och mörkret

Älskaren från huvudkontoret

Författare: Camilla Grebe