Stenhuggaren

Camilla Läckberg

Utgivningsdag: 2007-09-21
Recensionsdag: 2007-09-21

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Speltid: 15 h 9 min

När en av Fjällbackas hummerfiskare hittar en liten flicka drunknad, tror man först att hon dött av en olyckshändelse. Men obduktionen visar att hon har sötvatten med tvålrester i lungorna. Någon har alltså dränkt flickan inomhus, klätt på henne och kastat henne i havet. Men vem kan ha velat 7-åriga Sara så illa? Och varför?Patrik Hedström blir tillsammans med sina kolleger på Tanumshede polisstation återigen indragen i en komplicerad mordutredning. Han är nybliven pappa till en dotter och hans sambo Erica har drabbats av en lätt depression. Patrik försöker ställa upp så gott han kan, men känner sig skulmedvetet tacksam över möjligheten att fly in i arbetet. Men mordutredningen blir en av de svåraste utmaningar han ställts inför. Mordoffret är inte bara ett oskyldigt barn utan dessutom dotter till en av Ericas väninnor som nyss flyttat tillbaka till Fjällbacka. När Patrik intervjuar hennes anhöriga kommer det fram att Sara var ett svårt barn – hon var överaktiv, aggressiv och hade fått diagnosen damp. Hennes familjs problem förvärras av att de ännu inte fått någon egen bostad utan tvingas bo hos mormodern. Under utredningens gång visar det sig att många i Saras närmaste omgivning bär på hemligheter. Bakom Fjällbackas idylliska fasad döljer sig en annan verklighet – med grannfejder, familjekonflikter och barnporrhärvor. Spåren leder åt ett håll, men till skillnad från sina kolleger känner sig Patrik vilseledd. Det är någonting som inte stämmer, och han anar att man måste gräva mycket djupare för att förstå de motiv som ligger bakom en liten flickas död. Innan han lyckats övertyga sina kolleger om att gåtans lösning ligger i det förflutna är ytterligare en person på väg att mista livet … Stenhuggaren är en kriminalroman med många bottnar. Händelser i 1920-talets Fjällbacka vävs samman med nuet på ett mycket raffinerat sätt som får sin förklaring först i slutet. Camilla Läckberg är en mästare på att successivt bygga upp spänningen och knyta samman intrigens många trådar. Hennes huvudpersoner Patrik Hedström och Erica Falck är dessutom ett mycket sympatiskt par som många längtat efter att få återknyta bekantskapen med.Camilla Läckberg, född 1974, är civilekonom men har numera sadlat om till författare. Hennes tidigare kriminalromaner om Patrik Hedström och Erica Falck, Isprinsessan och Predikanten, har lovordats i pressen och snabbt funnit en stor läsekrets.  Camilla Läckberg är född och uppvuxen i Fjällbacka men bor numera i Stockholm.

Recensionsdag: 2007-09-21 Genre: Deckare Originalutgåvans utgivningsår: 2005 Uppläsare: Katarina Ewerlöf Serie: Fjällbackaserien Thema-kod: Deckare Speltid: 15 h 9 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, CD, 9789179533199 (2005-06-29); Ljudbok, digital, 9789173480307 (2007-09-21)

Boken ingår i serien Fjällbackaserien

Stenhuggaren

Camilla Läckberg