Olycksfågeln

Camilla Läckberg

Utgivningsdag: 2007-09-21
Recensionsdag: 2007-09-21

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Speltid: 13 h 22 min

Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har haft en lugn vinter som mestadels präglats av rutinarbete. Men när våren kommer börjar det hända saker. Samma dag som deras nya kollega Hanna Kruse anländer får de ett larm om en bilolycka. Den kvinnliga föraren stinker av alkohol och fallet är på väg att avskrivas som en tragisk olycka. Men en rad mystiska omständigheter får Patrik att ana oråd och till slut visar det sig att kvinnan blivit mördad. Frågan är bara av vem. Utredningen står länge och stampar, men ett genombrott sker när Patrik upptäcker att det finns kopplingar till liknande fall runt om i landet. Men vad är sambandet mellan offren? Varför väljer mördaren just dem? Och hur ska de kunna stoppa seriemördaren innan ytterligare en människa förlorar livet?      Samtidigt har polisen i Tanumshede fullt upp på annat håll. En dokusåpa har förlagts till deras lilla ort och när deltagarna i Fucking Tanum drar in i samhället väcker det mycket känslor. Kommunpolitikerna gnuggar händerna och hoppas att man på detta sätt ska kunna locka till sig fler turister, medan kritikerna klagar över de ständigt närvarande kamerorna, idolhysteri och stökiga fester. Produktionsbolaget struntar cyniskt i hur deltagarna mår och gör allt för att spä på motsättningarna. Konflikterna trappas upp allt mer tills det slutar med ett mord. Dagen efter en blöt fest hittas Big Brother-Barbie död i en soptunna. Är den skyldige någon av de mediehungriga människor som är med i programmet, eller finns mördaren utanför? Och har detta brutala mord något samband med seriemördaren som de jagar?     Patrik ställs inför sitt livs största utmaning, då han måste arbeta med två olika mordutredningar parallellt. Samtidigt närmar sig hans och Ericas bröllop med stormsteg. Slitningarna kommer som på beställning när de ska försöka balansera Patriks enorma press på jobbet med Ericas frustration över att gå hemma och tvingas ta huvudansvaret för bröllopet, vars planering diverse släktingar envisas med att lägga sig i. Hemsituationen förenklas inte heller av att Ericas syster Anna nu bor hos dem tillsammans med sina två barn. Eftersom Anna är djupt deprimerad efter att ha dödat sin man i självförsvar, får Erica axla den tunga rollen som trebarnsmor.      Olycksfågeln är en spännande, engagerande och brännande aktuell kriminalroman där Camilla Läckberg befäster sin position som Sveriges nya deckardrottning.

Recensionsdag: 2007-09-21 Genre: Deckare Originalutgåvans utgivningsår: 2006 Uppläsare: Katarina Ewerlöf Serie: Fjällbackaserien Thema-kod: Deckare Speltid: 13 h 22 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, CD, 9789179534233 (2006-06-01); Ljudbok, digital, 9789173480543 (2007-09-21)

Boken ingår i serien Fjällbackaserien

Olycksfågeln

Camilla Läckberg