Det sanningen döljer

Författare: Anna Tell

Utgivningsdag: 2023-05-16
Recensionsdag: 2023-05-16

Uppläsare: Angela Kovács

Speltid: 13 h 57 min

I ett högsommarvarmt Karlstad blir en polis som arbetat med en stor, ifrågasatt insats kring tjuvskytte av varg mördad. Det som skulle kunna beskrivas som en ren avrättning sprider en våg av oro i kåren att fler kan stå på tur. Den erfarna brottsutredaren Hedvig Lilja vid NOA i Stockholm får i uppdrag att åka till Karlstad för att stödja en milt sagt ansträngd förundersökning. Samtidigt sörjer den unga Elin sin mors bortgång och försöker finna svar på vad som egentligen hände när hennes far försvann spårlöst från sin militärtjänstgöring vid A9 i Kristinehamn för 25 år sedan.

Med "Det sanningen döljer" förflyttar Anna Tell sitt berättande till svenska hemtrakter. Hennes nya protagonist är den grundliga men envisa och ibland impulsiva Hedvig Lilja. Fallet är komplext, någon tycks göra allt i sin makt för att dölja hemligheter och spår.

"En riktigt bra seriestart och Anna Tell fortsätter att övertyga i genren." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"Ruggigt raffel, intrikat intrig och komplexa karaktärer – det är inte bara Klarälven som gnistrar och solen som lyser i Karlstad. Anna Tell gör det också!" Femina

"Tell är alltid noggrann med detaljerna – det gäller allt från hur man laddar ett vapen till hur ett ansiktsuttryck kan berätta mer än tusen ord – och det gör varje scen trovärdig. Precis som i tidigare spänningsromaner laddar hon sin berättelse med pulshöjande sträckor, men tar sig här också tid att fördjupa sig i polisarbetet och relationer mellan kollegor. Utredningens alla delar blir intressanta i Tells händer och det finns flera personer i Karlstad som man vill lära känna bättre. Framför allt har författaren skapat en ny hjälte som är mycket lätt att tycka om. Hedvig Lilja, cool och smart 50-plussare med supersnok och avundsvärd pondus – henne ser jag fram emot att träffa igen." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"Bokens två delar hakar fint i varandra och skapar en snyggt stigande spänning. Det sanningen döljer är också en bra blandning av spänning och mörka hemligheter och en mysig stämning bland de utredande poliserna som fikar, dricker öl, äter hamburgare och jagar mördare med samma entusiasm. Hedvig Lilja är dessutom en mångbottnad huvudperson som inte tvekar att ta genvägar om det gynnar henne själv och vars privatliv tar precis lagom mycket utrymme. En riktigt bra seriestart och Anna Tell fortsätter att övertyga i genren." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"... efter att ha läst hennes ”omstart” är jag full av lovord. /.../ En bra bok är alltid en bra bok. Det är välformulerat, välskrivet och välkommet ..." Nisse Scherman, DAST Magazine

"Få spänningsförfattare vet lika mycket om det de skriver om som Anna Tell. Jag är oupphörligt imponerad av hennes kunskaper och känsla för detaljer." M-Magasin

"Intrigen är genomtänkt och boken mycket välskriven. Det skickliga och myckna användandet av dialog ger texten ett högt tempo samt gör berättelsen tydligt visuell. Att Tell har erfarenhet av både polisarbete och arbete inom Försvarsmakten känns i texten, som både är mycket trovärdigt skriven samt har något av pondus över sig. Tell har också skarpt öga för både miljöer och detaljer och har skrivit en mycket spännande deckare." Kajsa Banck, BTJ-häftet nr 10, 2023

"Den infekterade vargfrågan och landsbygdsbefolkningens närhet och kopplingar till allt och alla ligger till grund för Tells klassiska sommar deckare. Författaren har fokuserat på det hon verkligen kan – polisutredning, och väver in vargen utan att göra det för svårt för sig själv eller den initiera de läsaren. Eventuella fallgropar kring vargförvaltning har således undvikits och vi serveras en deckare i högt tempo med anslag som är lätta att relatera till om man någon gång svurit över varg." Jaktjournalen

Recensionsdag: 2023-05-16 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2023 Omslagsformgivare: Niklas Lindblad Uppläsare: Angela Kovács Boktyp: deckare, spänning, kriminalroman Platser: Värmland, Karlstad, Kristinehamn, Stockholm Serie: Hedvig Lilja Thema-kod: Deckare, Karlstad Speltid: 13 h 57 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789146240976 (2023-05-16)

Boken ingår i serien Hedvig Lilja

Det sanningen döljer

Författare: Anna Tell