Författare: Kristina Ohlsson

Utgivningsdag: 2022-11-02
Recensionsdag: 2022-11-01

Mediakontakt: Charlotta Larsson

Uppläsare: Ludvig Josephson

Speltid: 15 h 40 min

Efter ”Stormvakt” och ”Isbrytare” är Kristina Ohlsson tillbaka med den tredje boken i den älskade Strindbergserien. Sommaren står i blom, havet glittrar och August har dragit i gång en stor bakningstävling på Hovenäset. Men så rullar plötsligt dimman in, och samtidigt skakas idyllen av att en man hittas hängd i ett hopptorn vid badplatsen. Dödsfallet väcker snabbt misstankar hos kriminalinspektören Maria Martinsson och hennes kollegor inom polisen. Vem är mannen och vad har fört honom till Hovenäset?

Utredningen leder dem bakåt i tiden till den förfärliga sommaren 1989 då Lydia Broman hittades mördad och styckad i sitt hem på Hovenäset.

Dömdes verkligen rätt gärningsman den gången? Och hur långt är de som vill att det förflutnas hemligheter ska få vara i fred beredda att gå?

”Tredje delen i serien om August Strindberg på Hovenäset i Bohuslän och jag skulle inte bli förvånad om det snart börjar bli folkvandringar dit på samma sätt som till Ystad när Wallander var som mest aktuell. I den nya boken hittas en man hängd i ett hopptorn vid badplatsen. Det är upptakten till en spännande historia, där spåren leder bakåt till fasansfulla händelser i det förflutna. Och tala om cliffhanger på slutet ...”/Ingalill Mosander, Aftonbladet

”Karaktärerna är färgstarka och många av dom är omöjliga att inte tycka om. Ofta finns det också ett stråk av samtida aktualitet i Ohlssons böcker om Hovenäset. Den här gången är det missbruksproblematiken och vad en trasig uppväxt kan göra för att göda ett missbruk längre upp i åren. Något som hon skickligt väver in i mordgåtan. Kristina Ohlsson, Bohuslän och Hovenäset är en riktigt bra kombination.”/Karin Carlsson, Bohusläningen

"Precis som i föregångarna Stormvakt och Isbrytare har Ohlsson hittat precis rätt balans i sin kriminalroman. Kakorna och sjöbodsidyllen är en trygg bas, men det lämnas alltid plats för mörker och sorg. Någon kämpar mot sitt alkoholberoende och försöker laga sin barndom medan en annan letar desperat efter sina rötter. Intrigen är spännande med ett par vändningar och de dryga 500 sidorna går undan. Att bjuda på bohuslänsk sommar när det är som mörkast är ett smart och mycket taktiskt drag; det är tanken på solvarma klippor och balkong med havsutsikt som tar oss genom vintern."/Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"...Kristina Ohlsson snickrar skickligt en spännande deckarintrig kring relationerna mellan barn och föräldrar, skräcken för vilka egenskaper som kan gå i arv, gamla synder och nya förbrytelser."/Lotta Olsson, Dagens Nyheter

”Ohlsson gestaltar skickligt miljöerna och dimman fungerar som en fin metafor för människans glömska, men även hur den kan skingras och klargöra våra perspektiv och intentioner. Ohlssons popularitet hos läsarna lär inte minska med hennes nya bok. Helhetsbetyg: 4.”/Lovisa Hedin, BTJ-häftet

”/…/ Kristina Ohls­sons Strindbergserie är riktigt charmig, och tredje delen är inget undantag. Min favorit är gubben som lider av att inte längre vara byn starke och som har den ogenerade nyfiken­heten som bara tillåts på mindre orter. Och själva mordhistorien, ja den gör att man aldrig vill ta någon paus.”/Per Johansson, Upsala Nya Tidning

”En njutning att läsa, pusslet faller elegant på plats, varje kapitel avslutas med en oemotståndlig cliffhanger.” /Expressen Söndag

”Bokserier som är riktigt bra får mig att längta efter nästa bok och nästa. En sådan är Kristina Ohlssons Strindbergserie.” /Marie Magnusson, Smålandsposten

”Kristina Ohlsson lyckas även denna gång snyggt balansera mellan en spännanande, engagerande och välskriven deckarintrig och en mysig och underhållande feelgoodberättelse. Lägg där till välgestaltade karaktärer (varav många har det där lilla extra) och miljöbeskrivningar som gör att jag omedelbart vill styra kosan till Hovenäset! Detta var en riktigt, riktigt bra bok som var en njutning att läsa.” /Boksann

”Skuggläge är verkligen en mysig pusseldeckare. Jag äter mina kakor, dricker mitt kaffe och njuter av att vara på Hovenäset igen med min favoritkaraktär August Strindberg. Hur kan man annat än gilla någon som tycker om att baka kakor?” /Boktokig

Recensionsdag: 2022-11-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2022 Omslagsformgivare: Maria Sundberg Uppläsare: Ludvig Josephson Boktyp: Kriminalroman Platser: Hovenäset, Bohuslän Tidsperioder: 2020-talet Serie: Strindbergserien Thema-kod: Deckare Speltid: 15 h 40 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789137505251 (2022-11-02); Ljudbok, mp3-CD, 9789137506081 (2022-12-07)

Boken ingår i serien Strindbergserien

Skuggläge

Författare: Kristina Ohlsson