Författare: David Ärlemalm

Utgivningsdag: 2023-01-11
Recensionsdag: 2023-01-11

Mediakontakt: Marie Lok Björk

Uppläsare: Niklas Engdahl

Speltid: 6 h 11 min

”Allt för Bodil” fortsätter utmed samma gator som hyllade debuten ”Lite död runt ögonen” och uppföljaren ”Som natten”. Vi slår följe med den före detta missbrukaren och biltjuven Arto och 11-åriga dottern Bodil. I väntan på att baren han driver tillsammans med en vän ska gå ihop arbetar Arto extra som flyttgubbe åt ex-gangstern Rune. Men kan han lita på att Rune lämnat tjuvlivet eller riskerar Arto att åter dras mot avgrunden? Samtidigt ger sig Bodil ensam ut på gatorna under sommarlovets första veckor. En natt blir hon vittne till ett hemskt brott, en händelse som för henne i en livsfarlig riktning. ”Allt för Bodil” är en rå och ömsint Stockholmsskildring som avslutar sviten ”Nattvak”.

”Ärlemalms sätt att förena personporträtt med miljöer (Södermalm och söder om Söder) och handling med berättarteknik och stilistik påminner om en föregångare bland Stockholms författare: Hans tre romaner kunde ha författats av en mer kriminell – eller nattlig – Slas ... David Ärlemalms svit avslutas lika brutalt men ömsint som den började. Genom romanerna strömmar en varm medkänsla för människors vilja att leva upp till föräldraskapet och ta hand om barnen på bästa sätt, så bra som de klarar av och förmår.”
Borås Tidning

Borås Tidning

”Förutom stilsäker Stockholmsskildring är detta en angelägen berättelse om människor på samhällets skuggsida. Här finns våld och mörker men också ljus, i skildringen av relationen mellan förälder och barn, och den obändiga kärlek som spirar där. Det är en välskriven roman om social utsatthet – och en spännande bladvändare.”

Upsala Nya Tidning

”Mästerliga porträtt av Stockholms skuggsida.”

Arbetaren

”David Ärlemalm fortsätter på det inslagna spåret från de tidigare böckerna och levererar ytterligare en engagerande och gripande berättelse med trasiga huvudpersoner med kriminella bryderier. Ett slags socialrealistisk spänningsroman som känns uppfriskande i den vanliga strömmen med deckare.”

BTJ (betyg 4)

Recensionsdag: 2023-01-11 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2023 Uppläsare: Niklas Engdahl Boktyp: spännande, bladvändare, gripande Serie: Nattvak Thema-kod: Thrillers / spänningsromaner Speltid: 6 h 11 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789137506043 (2023-01-11)

Boken ingår i serien Nattvak

Allt för Bodil

Författare: David Ärlemalm