Författare: Kristina Ohlsson
Illustratör: Moa Wallin

Utgivningsdag: 2021-09-20
Recensionsdag: 2021-09-20

Mediakontakt: Jenny Helldahl

Uppläsare: Ludvig Josephson

Välkommen till Spökbyrån! Dimdalens egen akutmottagning för spökerier. Här finns Elsa och Kalle som vet det mesta om spöken. Den här gången behöver Frans Fransson deras hjälp. Det spökar i hans lägenhet och han kan inte sova om nätterna för allt oväsen! Någon krossar porslin i köket, tänder och släcker lampor och välter ut böcker ur bokhyllan. Och ibland syns en skugga mitt på golvet, trots att ingen står där! Hur hänger allt ihop? Som alltid gäller det att förstå vad spöket försöker säga. Vem är den rysliga skuggan och vad vill den? Spännande, roligt och finurligt när Elsa och Kalle ska lösa fallet!
Böckerna om "Spökbyrån" är rafflande och klurig läsning för lågstadieåldern av spänningsmästarinnan Kristina Ohlsson. Moa Wallin har gjort de generösa och stämningsskapande illustrationerna. ”Fallet med den rysliga skuggan” är den första fristående boken i serien. Läs också: ”Fallet med det mystiska godismonstret”.
KRISTINA OHLSSON är en av våra mest framgångsrika kriminal- och barnboksförfattare och tillhör Sveriges absoluta deckarelit. Hennes böcker har blivit stora läsarsuccéer, inte minst hennes oerhört populära rysare för slukaråldern. Med titlar som "Glasbarnen", "Zombiefeber" och "Mysteriet på Ödeborgen" har hon en central plats i barnens bokvärld. Här är hon aktuell med en ny spännande serie för barn i lågstadieåldern – Spökbyrån!
MOA WALLIN har illustrerat böcker för både barn och vuxna. Hon har även gjort bilder till spel, läromedel och skivomslag. Hennes stämningsfulla illustrationer gör Spökbyrån och Dimdalen till en extra spännande plats att vara på.

"I den nya serien Spökbyrån, av Sveriges spänningsmästarinna Kristina Ohlsson, kan lågstadieläsaren frossa i att lösa klurigheter /.../ I Fallet med den

rysliga skuggan är spänningen konstant i en berättelse som drivs framåt av att ord och bild lever i en fantastisk symbios. Moa Wallins utmärkta illustrationer förstärker och fördjupar innehållet med en otrolig värme. Elsa och Kalle möter sin omgivning i ord och bild med en stor ödmjukhet inför allas olikheter och läsaren hoppas på ett mycket snart återseende."

Marie-Helene Klementsson, BTJ

Recensionsdag: 2021-09-20 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Moa Wallin  Uppläsare: Ludvig Josephson Boktyp: spänningsböcker för lågstadiet Platser: Dimdalen Serie: Spökbyrån Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: spänning och äventyr, Sverige, Svenska Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789179771201 (2021-09-20)

Boken ingår i serien Spökbyrån

Författare: Kristina Ohlsson
Illustratör: Moa Wallin