Utgivningsdag: 2021-06-07
Recensionsdag: 2021-06-11

Mediakontakt: Janina Rak

Uppläsare: Johan Gry

Speltid: 10 h 16 min

Nominerad till Årets bästa svenska kriminalroman av Svenska Deckarakademin

"[Pestön] inbjuder till engagemang och inlevelse i tider, platser och personer som både är helt främmande och omedelbart närvarande. Kort sagt: En roman som gör sitt jobb bra, och mer därtill." Svenska Dagbladet

"Samtidigt är 'Pestön' spännande som en deckare av bästa märke. De sista 100 sidorna sträckläser jag." Göteborgs-Posten

Göteborg 1925. Överkonstapel Nils Gunnarsson blir kallad till de laglösa vrakarnas kåkstad. Bland de fallfärdiga barackerna vid ån ligger en död man som vrakarna har bärgat ur vattnet. Den okände mannen leder Gunnarsson på en jakt, först till stadens finare kretsar och senare till den beryktade Pestön. Ön fungerade tidigare som karantänstation, där sjömän hölls isolerade för att inte sprida smitta. Men vad försiggår där nu? Och vem är mannen som hålls fången på ön? För att lösa gåtan får Gunnarsson återigen hjälp av den försigkomna Ellen Grönblad.

"Pestön" är en historisk roman i Göteborgsmiljö och en fristående fortsättning på Marie Hermansons senaste bok, "Den stora utställningen". I huvudrollerna återfinns polisen Nils Gunnarsson och journalisten Ellen Grönblad.

"Marie Hermanson är en fantastisk berättare. /.../ Skulle fler författare förmå att kombinera litterär kvalitet med berättarglädje som Marie Hermanson gör, skulle litteraturen kunna ge tv-serierna på Netflix en tuffare match." Sundsvalls Tidning

"Hur ska man då sammanfattningsvis beskriva och bedöma Pestön? Det snabba svaret är att det är en mycket välskriven och läsvärd deckare. /.../ Men romanen är mer än så. Den erbjuder verkligt finkalibrerade miljö- och stadsskildringar. Den innehåller närgångna och uppfordrande bilder av synen på fattigdom och utanförskap. Den inbjuder till engagemang och inlevelse i tider, platser och personer som både är helt främmande och omedelbart närvarande. Kort sagt: En roman som gör sitt jobb bra, och mer därtill." Svenska Dagbladet

"Det är en glädje att få stifta bekantskap med svunna, atmosfärrikt skildrade göteborgsmiljöer som Varvet Kusten, Hultmans holme och andra områden som jag tidigare inte kände till /.../. Och personporträtten är mer nyanserade och komplexa än de vanligtvis brukar vara i kriminalromaner. Samtidigt är 'Pestön' spännande som en deckare av bästa märke. De sista 100 sidorna sträckläser jag." Göteborgs-Posten

"Hermanson hade kunnat skriva en roman där det förflutna kastade ljus över samtiden och skapa en obehaglig känsla av igenkänning ... men i stället har hon satsat nästan allt på att fånga en tid och en plats som inte längre finns. Och det lyckas hon med, hon är noga med fakta och detaljer ... Gestalterna är tecknade med så lätt hand att bara ytan får konturer, ändå trivs jag i Ellens och Nils sällskap" Dagens Nyheter

"Det är driven, generös underhållning" Aftonbladet

Recensionsdag: 2021-06-11 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2021 Uppläsare: Johan Gry Nomineringar: Svenska deckarakademien: Bästa svenska kriminalroman Boktyp: historisk roman, historisk spänning, deckare Platser: Göteborg, västkusten, Känsö Tidsperioder: 1925, 1920-tal Serie: Ellen Grönblad & Nils Gunnarsson Thema-kod: Historiska romaner, Historiska deckare Speltid: 10 h 16 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789100189297 (2021-06-07)

Boken ingår i serien Ellen Grönblad & Nils Gunnarsson

Pestön

Författare: Marie Hermanson