Författare: Lina Bengtsdotter

Utgivningsdag: 2020-07-01
Recensionsdag: 2020-07-01

Mediakontakt: Marie Lok Björk

Uppläsare: Mirja Turestedt

Speltid: 7 h 30 min

Prisbelönta Lina Bengtsdotters tredje fristående bok om Charlie Lager är en gripande kriminalroman om trasiga själar, svek och avklippta familjeband – en efterlängtad återkomst efter succédebuten ”Annabelle” och uppföljaren ”Francesca”. Kriminalinspektör Charlie Lager brottas med sina personliga demoner när hon kallas till Karlstad där en nio månaders flicka försvunnit. Föräldrarna är i chock och medierna rapporterar högljutt om det resultatlösa sökandet. Lovande spår förvandlas till återvändsgränder och Charlie får en känsla av att ingen vill berätta hela sanningen om den försvunna Beatrice. För varje timma som går blir chanserna att hitta det lilla barnet vid liv allt mindre och Charlie tvingas pressa sig själv och omgivningen till det yttersta.

”Lina Bengtsdotters tredje fristående bok i Gullspångsserien, drämmer till med en inledning som får hjärtklappning att framstå som ett meditativt tillstånd. ... Samtidigt utspelar sig ett stillsammare drama på ett boende för tonårstjejer med trasslig bakgrund. Och precis som i tidigare böcker är det här, i trasigheten, pennan är som vassast. Hjärtklappning i all ära men social utsatthet är vad Bengtsdotters författarskap egentligen handlar om.”

M-Magasin (betyg 4)

En av de bästa deckarna just nu, enligt Göteborgs-Posten

M-Magasin (betyg 4)

”en stämningsladdad och spännande historia ... Lina Bengtsdotter har sin egen suggestiva ton i berättelserna om Charlie Lager och man sugs med glädje in i det mörka och välformulerade.”

Skånska Dagbladet

”Det är driv i språket, osentimentalt men inkännande. Skildringen är realistisk, och det är spännande att läsa.”
BTJ (betyg 5)

”Bengtsdotter håller fast vid sina teman och parallella spår, men med viktiga variationer. ... Sara som skymtat i tidigare böcker ... har placerats på ett före detta mentalsjukhus, nu en förvaring för trasiga flickor som ingen egentligen vill ha. Just de flickorna och att deras berättelser får ta plats ger en extra dimension.”

Borås Tidning

”Det är något så genuint svenskt över Lina Bengtsdotters suggestiva deckare”

”Spänningen håller i sig till de allra sista sidorna i en ytterst välskriven roman, där intrigen är skrämmande och angelägen, men fokus ändå ligger på människorna”

Nya Wermlands-Tidningen

”Gullspång står åter i centrum när skickliga Lina Bengtsdotter skriver vidare om sin trasiga polis Charlie Lager i Beatrice, där ett spädbarn försvunnit. Huvudpersonen är största behållningen, det är sällan kvinnor får vara så här i deckarna.”

Upsala Nya Tidning

”Den tredje boken om kriminalinspektör Charlie Lager är, precis som Annabelle och Francesca, skriven med värme och känslighet. ... Språket är enkelt men effektivt och händelseförloppet följer inte den vanliga mallen för deckare. Här finns mer av relationer och äkta känslor, och mindre fokus på döda kroppar. ... desto mer tankeväckande vad gäller det mänskliga psyket.”

Mariestads-Tidningen

”Bengtsdotter knyter ihop flera berättelser på ett skickligt sätt som slukar upp läsaren ända fram till de sista sidorna. ’Beatrice’ är en sådan bok som inte går att lägga ifrån sig, utan man vill fortsätta och bara läsa några sidor till och sen några till. ... Personligen hoppas jag på att hon skriver fler böcker om Charlie Lager, men då ska jag inte läsa ut boken på två dagar, utan dra ut lite på det. Minst i en vecka i alla fall.”

Provinstidningen Dalsland

”Lina Bengtsdotter har skrivit en engagerande och spännande historia”

Ölandsbladet

Recensionsdag: 2020-07-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2020 Omslagsformgivare: Sofia Scheutz Uppläsare: Mirja Turestedt Boktyp: kriminalromaner Platser: Värmland, Karlstad, Gullspång, Stockholm Tidsperioder: samtid Serie: Gullspångserien Thema-kod: Deckare Speltid: 7 h 30 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789137156491 (2020-07-01); Ljudbok, mp3-CD, 9789137156798 (2020-07-06)

Boken ingår i serien Gullspångserien

Beatrice

Författare: Lina Bengtsdotter