Författare: Erika Eklund Wilson

Utgivningsdag: 2019-01-29
Recensionsdag: 2019-01-29

Uppläsare: Philomène Grandin

Speltid: 8 min

Märta och Maja har tjatat och tjatat om att få rida islandshäst igen. Och nu har det äntligen blivit dags!

I stallet är det svårt att göra rätt - ridläraren är arg och de stora tjejerna retas. Märta och bästisen Maja längtar till det lilla stallet där de träffade islandshästarna Saga och Freja. Och nu ska de äntligen få prova på en turridning med dem! Under en dag på hästryggen ska flickorna få vara med om både galopp, tölt och mysig fika. Men de vuxna ryttarna på turen är så fåniga – de är rädda för allt, och de kan ingenting om hästar! Tur att ledaren Lotta är med, särskilt när hästarna bli rädda och skenar iväg...

Ljudböckerna inlästa av Philomène Grandin, handlar om Märta - hästälskaren som börjat på ridskola men samtidigt är rädd för hästar. Underhållande lyssning med extra mycket ljud och som beskriver kärleken till hästar, livet i stallet, känslor och vänskap.

"en bra beskrivning av hur en turridning faktiskt går till, allt berättat med korta meningar och bra flyt. Illustrationerna är uttrycksfulla i sin enkelhet och skapar roliga kommentarer till texten. På ett lättläst sätt har författaren Erika Eklund Wilson smugit in en del fakta så den unga läsaren lär sig saker samtidigt."

Annakarin Lindberg, BTJ-häftet

Sagt om tidigare böcker i serien:

"Serien om hästfickan Märta är så supercharmig! Även om det handlar om hästar för hela slanten, så smyger det sig in annat som många barn säkert känner igen. Som den där med avundsjuka. För visst blir man avundsjuk när andra barn får de finaste hästarna och mest beröm av ridfröken. Märta bestämmer sig för att hitta nya, ännu sötare hästar, i ett annat stall istället. Boken ingår i serien Lätt att läsa och det är gott om skojiga illustrationer på uppslagen."
Marie Strömberg Andersson, Norra Skåne

Märta på ridläger är en perfekt läsa-lätt-bok för nybörjare att lästräna med. Den är också lämplig för högläsning. Förutom att roa förmedlar den fakta om ridning och hästskötsel på ett lättsmält sätt. Texten är enkel och lakonisk med korta meningar, rikt illustrerad med mycket humor/.../Hon (författaren/illustratören) har "driv", som barnen i den här boken skulle uttryckt det!
Elisabeth Nilsson, BTJ-häftet

"Det är en perfekt läsa-lätt-bok med korta meningar och många uttrycksfulla och humoristiska färgillustrationer. Samtidigt passar den alldeles utmärkt som högläsningsbok, till nöje och även till lite nytta för både hästfrälsta barn och vuxna."

Britta Dreborg, BTJ-häftet

"Med samma lättlästa, lättsamma text och bilder som i tidigare böcker går Märta igenom, namnger och förklarar både stall, stallinredning, vård och utfodring av hästar, hästens kroppsdelar, utrustning, ridhuset, hästens gångarter och mycket annat som är bra att veta när man som nybörjare kommer till en ridskola och skall syssla med hästar. Illustrationerna i färg är uttrycksfulla och humoristiska med tjocka konturer på både djur och människor. Den korthuggna, lakoniska texten är mycket rolig. Märtas hästbok är nog den enklaste och mest elementära faktaboken om hantering och skötsel av hästar jag har läst. Trots det är den synnerligen informativ."
Britta Dreborg, BTJ, häfte 11119346

Recensionsdag: 2019-01-29 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Uppläsare: Philomène Grandin Boktyp: lättlästa böcker Platser: stall, ridskolor Serie: Märta Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: naturberättelser och djurberättelser Speltid: 8 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178271733 (2019-01-29)

Boken ingår i serien Märta

Märta på turridning

Författare: Erika Eklund Wilson