Författare: Jenny Rogneby

Utgivningsdag: 2016-04-14
Recensionsdag: 2016-04-28

Mediakontakt: Stephanie Tärnqvist

Uppläsare: Angela Kovacs

Speltid: 13 h 30 min

Den okonventionella brottsutredaren är tillbaka i uppföljaren till succédebuten Leona – Tärningen är kastad! En man spränger sig själv utanför Riksdagshuset i Stockholm, men överlever. Agerade han ensam eller är fler dåd att vänta? Utredare Leona Lindberg sätts att förhöra honom. Men Leona, som nätt och jämnt klarat sig genom en rad hårda prövningar efter händelserna i förra boken är minst sagt distraherad. Hennes fokus ligger av förklarliga skäl på annat håll, familjen är splittrad, hon är utsatt för hot och i stort behov av likvida medel – fort. Tur då att hon har sin förmåga att som ingen annan tänka utanför boxen. Med en fot på var sida om lagen drar hon i gång en alldeles speciell verksamhet, där storslagna projekt ska genomföras. Och ju högre risker, desto större vinst i potten. Men tiden är knapp och hon pressas snart från alla håll och kanter. Jenny Rogneby skriver med ett halsbrytande driv, som tar andan ur en.

"När Jenny Rogneby för två år sedan debuterade med kriminalromanen Leona – Tärningen är kastad fick den ett starkt genomslag (...) Vilket driv i berättelsen! Och vilken okonventionell polis! I Sverige blev läsarna överförtjusta, och boken har getts ut i ytterligare tio länder. Filmrättigheter har sålts till Hollywood. Det fantastiska är att uppföljaren Leona – Alla medel tillåtna är minst lika bra. Leona (...) satsar allt djärvare, vilket leder till förhöjd dramatik (...) Det är uppfriskande med en sådan kvinnlig huvudperson, fast hennes moral är minst sagt tvivelaktig (...) Eftersom den andra är en bladvändare precis som den första finns hela min tilltro kvar till resten av serien." /Litteraturmagazinet

"När Jenny Rogneby för två år sedan debuterade med kriminalromanen Leona – Tärningen är kastad fick den ett starkt genomslag (...) Vilket driv i berättelsen! Och vilken okonventionell polis! I Sverige blev läsarna överförtjusta, och boken har getts ut i ytterligare tio länder. Filmrättigheter har sålts till Hollywood. Det fantastiska är att uppföljaren Leona – Alla medel tillåtna är minst lika bra. Leona (...) satsar allt djärvare, vilket leder till förhöjd dramatik (...) Det är uppfriskande med en sådan kvinnlig huvudperson, fast hennes moral är minst sagt tvivelaktig (...) Eftersom den andra är en bladvändare precis som den första finns hela min tilltro kvar till resten av serien." /Litteraturmagazinet

"Det är bra driv och tempo i boken som är väl anpassad till intrigen (...) Självklart kan Jenny Rogneby använda sina poliskunskaper när hon skriver, och hon gör det på ett balanserat och inte alltför tekniskt och utförligt sätt. Om hennes utveckling fortsätter förväntar jag mig en tredje thriller i toppklass!" /DAST Magazine

"Högt tempo, och flera oväntade drag hos huvudpersonen." /Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"LEONA – Alla medel tillåtna är en fartfylld kriminalroman där det händer någonting hela tiden. Läsaren kan räkna med många vändningar och en stor dos spänning."/Johannas deckarhörna

Recensionsdag: 2016-04-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Uppläsare: Angela Kovacs Platser: Stockholm, Sverige Serie: Leona Thema-kod: Polisromaner Speltid: 13 h 30 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, mp3-CD, 9789176470442 (2016-04-14)

Boken ingår i serien Leona

Leona. Alla medel tillåtna

Författare: Jenny Rogneby