Allting trasigt ska bli helt

Författare: Johanna Mo

Utgivningsdag: 2017-12-20
Recensionsdag: 2018-01-03

Uppläsare: Marie Richardson

Speltid: 10 h 3 min

Allting trasigt ska bli helt är tredje delen i Johanna Mos kritikerrosade serie om Helena Mobacke. En kriminalroman om att fly, sitt land och sitt förflutna, och om att hitta fram till en tillvaro som känns hel.

Två personer närmar sig Skärholmens torg från olika håll: femtonåriga Zemar Ahmadi och sextiotvååriga Gunnar Andersson. Det är sommar och helg, allt verkar stilla. Men lugnet är bedrägligt. Plötsligt smäller det. Lågor slår upp från en gammal rostig Volvo och gatstenar haglar genom luften. I tumultet som uppstår knivhuggs Gunnar till döds. Någon håller fast Zemar: Det var han som gjorde det.

Utredningssituationen är minst sagt knepig för den kontroversiella kriminalkommissarie Helena Mobacke och hennes grupp vid Söderortspolisen. På något sätt måste de ta reda på hur och varför Gunnar Andersson dog och om det har med upploppet i Skärholmen att göra. Under utredningens gång tvingas polisen Herman Tingwall konfrontera det som hände när han själv var femton. Det som fick honom att fly hembyn. Inget är som det ser ut att vara.

”En bra berättelse med flera bottnar, snabbläst och spännande.”

”Mo avstår från effektsökeriet som ofta vidhäftar genren och siktar ­istället in sig på polis­arbetets ­realiteter och de enskilda människorna, på bägge sidor om lagen. Hon ger en ovanligt trovärdig skildring av ett brottsoffers långdragna kamp för att komma till­baka till livet genom att huvudpersonen själv, bokserien igenom, sörjer sin mördade son. Bokens samhällskritiska udd är riktad mot dagens vi-och-dom-mentalitet.”

”Psykologiskt och aktuellt drama ... Historien känns både verklig och aktuell, öppningen i Skärholmen en levande samhällsskildring. Gestaltningen av såväl miljöer som karaktär är utmärka, och som läsare är man verkligen med hela vägen igenom.”
VLT

” ... ämnena hon tar upp, med upplopp, fördomar och polisens inte alltid korrekta metoder, är intressanta och ger tyngd åt en genre som ibland enbart verkar vara ute efter effektsökeri.”
Hallands Nyheter

”Tycker att Johanna skriver på ett så lättläst sätt med ett så skönt flyt i. Gillar verkligen karaktärerna i boken ... blandningen av polisliv och privatliv. ... Johanna Mo platsar verkligen bland mina favoriter. Hoppas på många böcker i serien. Rekommenderar absolut den här boken.”
Bims bokblogg

”Liksom i de tidigare böckerna skriver Johanna Mo med ett språk av god kvalitet och med bra driv i sin berättelse. Samtidigt vilar det ett saktmod och en eftertänksamhet över boken. Det är spännande, men det är ingen action-thriller. Johanna Mo väljer istället att hålla sig nära verkligheten och att skildra den lilla människan. Det gör att boken känns väldigt realistisk och väl genomtänkt. Skulle jag jämföra med någon annan svensk författare är Tove Alsterdal den jag först kommer att tänka på. Med tanke på att hennes deckare prisats av bland annat Svenska deckarakademin är jämförelsen menad som en komplimang. ... För den som är sugen på att läsa en välskriven deckare som skildrar vår samtid väl är Allting trasigt ska bli helt ett utmärkt val.”
Johannas deckarhörna

Recensionsdag: 2018-01-03 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Eric Thunfors Uppläsare: Marie Richardson Serie: Helena Mobacke Thema-kod: Deckare Speltid: 10 h 3 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176514801 (2017-12-20)

Boken ingår i serien Helena Mobacke

Allting trasigt ska bli helt

Författare: Johanna Mo