Vilse

Författare: Margaret Skjelbred

Utgivningsdag: 2021-01-05
Recensionsdag: 2021-01-05

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Speltid: 7 h 20 min

Vilse är den andra fristående delen i en trilogi om människorna på gården Ås i norska Vestfold. I den första romanen, Lärkhjärtan, skildrades tre kvinnor i tre olika generationer och handlingen spände över 1900-talets första hälft. I Vilse är tiden slutet av 1960-talet med återblickar på det förflutna.      I centrum för handlingen står en liten pojke, Jakob, och hans mamma, Solfrid, som sedan några år tillbaka är änka. Solfrid bor efter makens död kvar på gården Ås tillsammans med sina svärföräldrar, Ragnhild och Lars. Ännu har Solfrid inte kommit över sorgen efter maken Nils-Jan, som var hennes barndomsvän och stora kärlek, och trots att hon bara är 22 år gammal lever hon ett tillbakadraget liv.      Så en dag kommer det långväga besök från Amerika. En av gästerna är Eric, en världsvan ung man som studerar psykologi vid universitetet i Seattle och som har massor av tankar kring politik och allt annat som anses viktigt. Flickor på bygden blir helt betagna och flockas kring Eric, och efter ett tag låter även Solfrid sig motvilligt charmas. Den sommaren upplever Solfrid passionen på nytt, och även om Eric snart ska återvända till Amerika och Solfrid vet att hon omöjligt kan följa med honom så har han öppnat dörren till framtiden för henne.      Förutom Solfrid och sonen Jakob, som med jämna mellanrum för berättelsen vidare ur barnperspektiv, får läsaren i Vilse möta flera personer som var bifigurer i Lärkhjärtan. Här har de fått nyckelroller och deras upplevelser och livshistorier flätas in i varandra och påverkar historien på ett både gripande och överraskande vis. Vi möter Jakobs farfar, Lars, som på äldre dagar blivit deprimerad och som tidvis vårdas på sjukhus. Ingen i hans omgivning anar den egentliga orsak till hans sjukdom, men en dag anförtror han sig åt Evine, en gammal folkskygg kvinna som av folk i trakten anses som lite underlig. När Lars berättar sin skuldtyngda historia lyssnar hon uppmärksamt, men hon återgäldar inte förtroendet. För också Evine har en historia, smärtsamma barndomsminnen som har format hela hennes liv, men den kommer aldrig att berättas för någon. Vi får också möta Inger, som även hon bär på en hemlighet som fått konsekvenser för hennes liv. Bara Inger vet varför hennes äldsta dotter är så olik resten av familjen …      Med värme, humor och poetiskt vacker berättarstil fortsätter Margaret Skjelbred att följa sina romanfigurer i andra delen av denna uppskattade romanserie.

Recensionsdag: 2021-01-05 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Ragna Essén Originalutgåvans titel: Vildresinn Omslagsformgivare: Ilse-Mari Berglin Uppläsare: Katarina Ewerlöf Serie: Kvinnorna på Ås Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Speltid: 7 h 20 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178276455 (2021-01-05)

Boken ingår i serien Kvinnorna på Ås

Vilse

Författare: Margaret Skjelbred