Bonnier Audio, 2020-05-20

Foto: Thron Ullberg

Niklas Natt och Dag tilldelas Stockholms stads hederspris

Varje år delar Stockholms stad ut hederspriser i fem olika kategorier till kulturutövare som har stor betydelse för kulturlivet i Stockholm. Årets pristagare i kategorin litteratur är Niklas Natt och Dag för sina romaner 1793 och 1794 som skildrar ett Stockholm bortom den förskönade fasaden. De första två romanerna i den planerade trilogin har båda blivit litterära succéer av sällan skådat slag, både i Sverige och internationellt. Prisutdelningen sker i Stockholms stadshus i augusti.

Juryns motivering:

”Niklas Natt och Dag skriver fram Stockholms mörkare historia. Likt en magiker trollar han fram ett stinkande, våldsamt armod i de gränder och utmarker vi än idag befolkar. Han har hittills publicerat två delar av en trilogi, 1793 och 1794, i en genre som kan kallas ”Bellman Noir”. Språket leder läsaren tillbaka i tiden, utan att hindra upplevelsen av en andlöst spännande berättelse. Böckerna har prisats som kriminalromaner, men är också historier om amoral och ondska och om de som söker medmänsklighet och rättvisa, trots allt”.

Övrigare pristagare är: Musik: Anne Sofie von Otter • Konst: Bea Szenfeld • Scenkonst: Siri Hamari • Kulturarbete för barn och unga: Nassim Al Fakir

Stockholms stads hederspriser

1793

Uppläsare: Martin Wallström

Ett decennium är i antågande. Ur fyra berättarperspektiv klär Niklas Natt och Dag av den sen­gustavianska tiden dess prakt och ståtlighet, och avtäcker en era av kött och blod, nöd och förtvivlan, men också förhoppningar och den vilja till förändring som sått fröna till vårt eget samhälle. 1793 är Bellman noir, en beckmörk sentida ättling till Drottningens juvelsmycke och ett knytnävsslag mot den idylliserade bilden av svenskt 1700-tal.

1794

Uppläsare: Martin Wallström

I den andra delen i Niklas Natt och Dags ”Bellman noir”-trilogi, får vi åter följa Mickel Cardell och Anna Stina Knapp och den myllrande och ruttnande värld som är deras, där vad lite som återstår av den gustavianska ärans prakt är statt i sönderfall. Niklas Natt och Dag visar att han är långtifrån färdig med sin brutala och nakna skildring av det sena 1700-talets mörkaste vrår.