Utgivningsdag: 2023-03-06
Recensionsdag: 2023-03-17

Mediakontakt: Marie Birde

Uppläsare: Sofia Pekkari

Speltid: 8 h 10 min

Annah har alltid sagt ja till allt. Hon är en hårt arbetande frilansjournalist, frisk och stark. Julen 2020 blir hon sjuk i covid-19. Ett år senare har hon fortfarande svårt att komma ur sängen.

"Jag är inte här, det här händer inte" är en personlig skildring av att fastna i postcovid. Det är en berättelse om feber och enorm trötthet, om frustration och förtvivlan över att se allt man byggt upp falla sönder. Vem är man när man inte längre kan jobba, inte orkar vara mamma, partner eller vän? Samtidigt som hon är sjuk drabbas Annahs familj av en ofattbar sorg. Hur stöttar man sina närmaste när man knappt kan bära sig själv? Och hur blir man frisk från något som till och med läkarna kallar ett mysterium?

"'Jag är inte här, det här händer inte' lyckas ändå vara en hyllning till livet. Att se det vackra i en klarröd pelargon, äta ett solvarmt smultron, kärlek som står pall även när man är som 'tråkigast'. Annah Björk sörjer att en framgångsrik journalistkarriär kan vara över. Men hon har fel. Reportageboken från hennes helvete med postcovid är det bästa hon någonsin skrivit." Jonna Sima, Aftonbladet

”En välskriven, skakande rapport om att drabbas av ett sjukdomstillstånd som vården står helt handfallen inför.” Ingalill Mosander, Aftonbladet

"[J]ag antar att det är för att hålla sig kvar i livet som skrivande tänkande människa, som hon bit för bit skriver den här boken. Det finns knappt några element av undersökande journalistik, eller analyser. Det är inget reportage, det är en rapport. Jag fattar sympati för Björk utan att hon tigger om den ... hennes historia promenerar in mot mitt hjärta." Expressen

"[G]ripande och förfärlig - Björk skildrar en kroppslig förändring så genomgripande att det är som om hon förvandlats till en annan art. Över de knappt 400 sidorna formas ett slags litterär dagbok, en närstudie av det egna förfallet korsklippt med en tragedi i familjen, en uselt fungerande vårdbyråkrati och interiörer från ett yrkesliv som dittills varit i ständigt stigande." Sydsvenskan

"'Jag är inte här, det här händer inte' berättar okonstlat om det hopplösa med att från en dag till en annan tvingas bli en helt ny människa. Den dagbokslika formen tillåter att växelvis beskriva de ihängande symptomen och turerna i vården, samt återblickar till det tidigare livet ... bitterheten [är] kanske bokens mest konstnärligt intressanta del. Den är förstås djupt mänsklig, och tillåter läsaren att komma nära den drabbade." Svenska Dagbladet

"De mest berörande passagerna är de som handlar om hur hon inte längre kan andas, hur hon börjar tänka på vem som ska ärva vad och hur hennes barn ska uppfostras. När hon hoppas att sambons starka samvete ska hindra honom från att hitta en ny, blir hon inte bara sympatiskt mänsklig, utan rentav rolig." Göteborgs-Posten

"En drabbande existentiell skildring av vad sjukdom gör med en människa ... Annah Björk gestaltar sin privata upplevelse så att den kryper in under skinnet på läsaren och blir allmängiltig. Här finns kritik mot vårdsystemets långa väntetider och stressade läkare, men även fina skildringar av inkännande, kompetent vårdpersonal. Framför allt är boken en hudlös skildring av en individs resa ner i hopplöshet och sorg över att förlora sig själv – och det svaga hoppet om att kanske uppfinna sig på nytt i sjukdomen." BTJ-häftet nr 5, 2023

"Om detta hade varit en olidligt sedelärande roman hade Björk kommit ut på andra sidan som en klokare, mognare människa, som insett karriärlivets ytlighet. Hon vet det, och uttalar tanken: mot slutet av boken står hon, fortfarande sjuk, som en Candide och odlar sin trädgård. Men hon skäms fortfarande. Den skammen visar hur vi aldrig kan undfly de andras blickar och hur förödande statusstressen slår i ett individualiserat samhälle som bygger på myten om allt är möjligt och allt därför är ditt eget fel." Aftonbladet

"[B]åde nyttig och upplysande läsning - redogörelsen för hur en jullunch med sill och Janssons frestelse känns i munnen när man vare sig har lukt- eller smaksinne, eller hur någon som brukar jogga 8 km före frukost plötsligt inte ens kan lyfta en tallrik från diskmaskinen upp i skåpet - är tankeväckande." Alingsås Tidning

Recensionsdag: 2023-03-17 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Omslagsformgivare: Kerstin Hanson Uppläsare: Sofia Pekkari Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion), Sverige Speltid: 8 h 10 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789100801892 (2023-03-06)

Jag är inte här, det här händer inte

Författare: Annah Björk

Utgivningsdag: 2023-03-06