Förortssnuten (lättläst)
Köp boken Lyssna på boken ProvläsBeställ recensionsexemplar
E-bok mejlas ut som en länk från Elib på bokens utgivningsdatum. Bok i originalformat skickas ca 3 veckor före recensionsdatum och PDF-korrektur mejlas ut när det finns tillgängligt.
Du har ännu inte behörighet att beställa böcker från detta förlag. Kontakta press@bonnierforlagen.se om du vill utöka din behörighet.
Vill du beställa recensionsexemplar?
Logga inUtgivningsdag: 2021-11-30
Recensionsdag: 2021-11-30
Mediakontakt: Bonnierförlagens Press
Hanif Azizi växer upp på en militärbas i Irak. Hans liv präglas av föräldrarnas kamp i rebellrörelsen Folkets Mujahedin. När Hanif bara är nio år dör hans pappa i kriget och han flyr landet tillsammans med sin lillebror. Flykten tar honom till Sverige.
Hanif har svårt att känna sig hemma i Sverige. I tonåren lockas han av gemenskapen i Folkets Mujahedin och att återförenas med sin mamma. Han reser till Irak.
Men något avgörande händer i Hanifs liv och han åker tillbaka till Sverige. Han utbildar sig till polis och börjar arbeta i Rinkeby. I förorten får han se en sida av Sverige han inte trodde fanns.
Förortssnuten är en verklighetsbaserad berättelse om flykt, utanförskap, radikalisering och livet i svenska förorter. Det är också en historia om vänskap, sammanhållning och en poliskår som kämpar mot brutalitet.
En tyvärr mycket aktuell bok om kriminalitet och utanförskap.
– Marianne Ericson, BTJ-häftet 2021:24
Detaljerad fakta
Recensionsdag: 2021-11-30 Genre: Samhälle och samhällsvetenskap Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Platser: Rinkeby, Sverige, Irak Tidsperioder: nutid Thema-kod: Samhälle och kultur: allmänt, Biografier, sanna berättelser, essäer etc., Lättläst för vuxna Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789179712891 (2021-11-30)