Utgivningsdag: 2022-02-04
Recensionsdag: 2022-02-04

Mediakontakt: Emelie Forsdahl

Uppläsare: Johan Holmberg

Speltid: 20 h

Författaren till En gentleman i Moskva och Artighetsreglerna – mästaren av uppslukande romaner – är tillbaka med en elegant och driven tegelsten som utspelar sig i 50-talets Amerika.

I juni 1954 körs artonårige Emmett Watson hem till Nebraska av fångvaktaren på arbetslägret där han precis avtjänat femton månader för ofrivilligt dråp. Hans mor är sedan länge ute ur bilden, hans far har nyligen gått bort, och familjegården är utmätt av banken. Emmetts plan är att ta med sin åttaårige lillebror, Billly, till Kalifornien för att börja om på nytt. Väl framme i Nebraska upptäcker Emmett att två av hans vänner från lägret har gömt sig i bagageutrymmet på fångvaktarens bil. Tillsammans har de gjort upp en helt annan plan för Emmetts framtid, en som kommer att ta dem på en ödesdiger resa i motsatt riktning: till New York City.

Towles tredje roman utspelar sig under tio dagar och är berättad ur flera perspektiv. Med sin mångfacetterade litterära stil förser Towles läsaren med nya, fantastiskt välskildrade miljöer, karaktärer och teman.

”En finurlig, klok och hejdlöst underhållande roman.”New York Times Book Review

”Towles tredje roman är om möjligt ännu mer underhållande än hans hyllade En gentleman i Moskva Lincoln Highwayär en förunderlig blandning av sötma och fördärv, fullspäckad med insikter om den amerikanska mytologin, om berättarkonsten och om historiens obevekliga dragningskraft. En kittlande resa genom det amerikanska arvet.” Kirkus Reviews

”Briljant … Towles är en suverän berättare och det här är en enastående roman som du bara inte får missa.”Publishers Weekly

”Ett underbart hantverk… Towles binder samman romanen med stor medkänsla och en omsorg om detaljerna… I sitt stilsäkra berättande drar han en linje mellan dåtida och nutida samhällsproblem, och han kopplar ihop romanpersonernas längtan och förhoppningar med vår egen ombytligasamtid. Romanen omfattar motsättningarna i människans innersta väsen och leder läsaren framåt i en känsla av att flyta – som någon som förs nerför en bred flod en varm sommardag.” Washington Post

Recensionsdag: 2022-02-04 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Jan Hultman, Annika Hultman-Löfvendahl Originalutgåvans titel: The Lincoln Highway Originalutgåvans utgivningsår: 2021 Omslagsformgivare: Kerstin Hanson Uppläsare: Johan Holmberg Thema-kod: Historiska romaner, Nordamerika Speltid: 20 h Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789146239581 (2022-02-04)

Lincoln Highway

Författare: Amor Towles

Utgivningsdag: 2022-02-04