Utgivningsdag: 2022-09-27
Recensionsdag: 2022-09-27

Uppläsare: Fredde Granberg

Speltid: 8 h 28 min

"Rafflande plot, originella karaktärer, finsk humor, och så lite matematik. Jag älskar den här serien."
Anders de la Motte

Äntligen har försäkringsmatematiker Henri Koskinen fått både sitt liv och den ärvda äventyrsparken på fötter. Nu krävs förnyelse och Henri har siktet inställt på det legendariska Älghoppet. Konungen av alla attraktioner, med hela tio äventyraktiviteter, kommer att dra horder av barn. Men planerna utmanas när en man från det förflutna dyker upp, bergochdalbanan översvämmas av mjukglass och de anställda går ut i strejk. Samtidigt visar det sig att Älghoppet inte är till salu och Henri måste hålla skenet uppe inför den förtjusande Laura som har ett nytt stort konstprojekt på gång.
”Älgparadoxen” är del två i Tuomainens hisnande thrillerserie som kombinerar svart komedi med halsbrytande aktion.

"Humor, våld och kärlek i en härligt absurd blandning där skurkarna än en gång faller på eget grepp."– Expressen

Det är väldigt sällan jag skrattar högt när jag läser en bok, men under "Älgparadoxen" genljöd detta ovana ljud i vardagsrummet vid inte mindre än fem olika tillfällen. Och däremellan småfnissades det. Toumainens stil är - liksom huvudpersonen Henri - torrt underfundig och analytisk men väldigt humoristisk och bjuder på fullständigt absurda krumsprång och en stor portion gott humör och berättarglädje. Precis vad doktorn rekommenderar i novembermörkret.

Alingsås Tidning

“You don’t expect to laugh when you’re reading about terrible crimes, but that’s what you’ll do when you pick up one of Tuomainen’s decidedly quirky thrillers.” –New York Times

“Tuomainen is the funniest writer in Europe.” –The Times

“Antti Tuomainen is a wonderful writer. His characters, plots and atmosphere are masterfully drawn.” –Yrsa Sigurdardottir

”Om Kaninfaktorn var en fullträff vad kallar du då Älgparadoxen som är ännu roligare, svängigare och mer spännande?”– Kasan Uutiset

Recensionsdag: 2022-09-27 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Emil Johansson Originalutgåvans titel: The Moose Paradox Omslagsformgivare: Nils Olsson Uppläsare: Fredde Granberg Boktyp: thriller, humoristiska deckare, roliga böcker Platser: Finland, Helsingfors, nöjesparker Serie: Parken Thema-kod: Humoristiska deckare Speltid: 8 h 28 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789189501447 (2022-09-27)

Boken ingår i serien Parken

Älgparadoxen

Författare: Antti Tuomainen