Författare: Jonas Karlsson

Utgivningsdag: 2021-09-24
Recensionsdag: 2021-09-24

Mediakontakt: Janina Rak

Uppläsare: Jonas Karlsson

Speltid: 6 h 40 min

Detta är en samling berättelser om några människor som alla vill bli något annat än de är. Vad vill de bli? Nya människor? Hur fungerar det, är allt i livet en enda cirkelrörelse eller är det omöjligt att kliva ner i samma flod två gånger?

Vi möter en rad olika individer: en far, en son, en fru, en kompis, en flickvän, en arbetslös, en tyst, en präst, en kille i grön jacka, bröderna Anders och Patrik, deras respektive Frida och Victoria. Fast inte i den ordningen.

Musiken mellan berättelserna är komponerad och framförd av Martin Hederos.

"Det här är mycket god novellistik." /Ola Larsmo, Dagens Nyheter

"Det här är mycket god novellistik. (...) Min favoritnovell är 'Tre meter Hornsgatan' (...) Allting som sker omkring oss är naturligtvis precis så mångbottnat och avgrundsdjupt – om man kunde stanna upp och urskilja allt som händer i det som synes ske. Jag tror att jag fastnar för just den texten också för att den påminner om den kamp med minnet och tiden som nog just bara den skrivna litteraturen kan fånga in och skänka tillbaka till oss." /Ola Larsmo, Dagens Nyheter

"Man vet inte någonting om andra människor. (...) Eller, det finns ett undantag. Jonas Karlsson vet. Han har hittat nyckeln till tankebanor och känsloliv som gör att han med absolut gehör kan skildra en frånskild kvinna som letar efter ny mening, en pojke som står på tröskeln till något som kanske är vuxenlivet, den udda existensen vid bardisken. Och i sina berättelser om detta så vardagliga och icke-speciella skapar han små glidningar i tillvaron där allt sätts på spel, där allt som både de fiktiva gestalterna och läsaren trodde visar sig vara något annat. Det sker små ras och underverk men vardagen ger aldrig helt vika. (...) Var och en av novellerna fungerar utmärkt även avskild från de andra. (...) efterhand kastar Karlsson ut bollar mot det förflutna, in i andra noveller, rakt på läsaren som tvingas ompröva det som stod tio rader ovanför. Är inte detta ett läsäventyr så vet jag inte. Framför allt är det människors ständigt pågående inre monologer som är Jonas Karlssons spetskompetens. Även när de ältar som mest så är det aldrig ett ord för mycket (...) Det är tragedi och komedi och ett alldeles eget tonfall. (...) ytterligare en spetskompetens – att fånga hur människor pratar med varandra, särskilt när de säger saker de inte menar, där är Jonas Karlsson en sann mästare. Och en tredje specialitet: sinne för det absurda i tillvaron. Det är inte så ofta jag läser en bok och tänker att författaren har haft roligt under skrivprocessen. Nya människor i fel ordning kanske kom till under stor vånda, vad vet jag, men intrycket jag får är att den skrevs med lätt hand, stor nyfikenhet och innerlig kärlek till berättarkonsten." /Maria G Francke, Sydsvenskan

"Det kanske finaste som Karlsson lyckas med i denna samling är att väcka en mycket banal men ändå väsentlig insikt till liv: Precis så här ovanliga är alla vanliga människor." /Rikard Flyckt, Jönköpings-Posten

Om Regnmannen (2019):

"Jonas Karlsson är en fin stilist. Med utmärkt känsla för rytm; det återhållsamma varvas med komiska utbrott, dialogerna är lyhört avlyssnade. (...) Och som läsare tror man på vartenda ord." /Stefan Eklund, Borås Tidning

"Jonas Karlsson skriver med säker hand och mild humor. Sättet påminner ibland om dramatikerkollegan, engelsmannen Alan Bennett (...) Båda skriver till synes enkla texter som har en hel del att säga vid sidan av sina huvudspår." /Lars Ring, Svenska Dagbladet

Recensionsdag: 2021-09-24 Genre: Skönlitteratur Originalutgåvans utgivningsår: 2021 Omslagsformgivare: Lotta Kühlhorn Uppläsare: Jonas Karlsson Thema-kod: Noveller, Sverige, Svenska, Nya tiden 1500– Speltid: 6 h 40 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789146238829 (2021-09-24)

Nya människor i fel ordning

Författare: Jonas Karlsson

Utgivningsdag: 2021-09-24