1794 (lättläst)
Köp boken Lyssna på bokenBeställ recensionsexemplar
E-bok mejlas ut som en länk från Elib på bokens utgivningsdatum. Bok i originalformat skickas ca 3 veckor före recensionsdatum och PDF-korrektur mejlas ut när det finns tillgängligt.
Du har ännu inte behörighet att beställa böcker från detta förlag. Kontakta press@bonnierforlagen.se om du vill utöka din behörighet.
Vill du beställa recensionsexemplar?
Logga inUtgivningsdag: 2020-12-18
Recensionsdag: 2020-12-10
Mediakontakt: Bonnierförlagens Press
Uppläsare: Johan Svensson
Speltid: 3 h 22 min
Den fristående uppföljaren till succéromanen 1793 som lättläst!
Det är 1794 i Stockholm. En ung kvinna har mördats brutalt på sin bröllopsnatt. Brudgummen är försvunnen. Hennes mor vill få svar på vad som hänt, men ingen vill utreda det hopplösa fallet. Till slut ber hon den enarmade polispalten Mickel Cardell om hjälp. Mickel ger sig ännu en gång ut för att ta reda på sanningen i den grymma, smutsiga staden.
"Detta är en fristående uppföljare till den flerfaldigt prisbelönta romanen 1793 (2017). [...] Flera av de centrala karaktärerna är samma som i den första romanen. Det finns också några tillbakablickar till sådant som hänt tidigare, bland annat genom brev och anteckningar, men det är lätt att följa med i berättelsen även när kronologin bryts. [...] Detta är en riktigt dramatisk, otäck och samhällskritisk berättelse med många oväntade vändningar. Niklas Darke har skickligt bearbetat romanen så att den bibehållit hela den tidsanda och atmosfär som kännetecknar originalet. Helhetsbety: 4."
- Helene Ehriander, BTJ-häftet 2021:2
Detaljerad fakta
Recensionsdag: 2020-12-10 Genre: Skönlitteratur Originalutgåvans titel: 1794 Omslagsformgivare: Niklas Lindblad Uppläsare: Johan Svensson Boktyp: lättläst, bearbetning Platser: Stockholm Tidsperioder: 1700-talet, gustavianska tiden, franska revolutionen Serie: Bellman noir (lättläst) Thema-kod: Deckare, Lättläst för vuxna Speltid: 3 h 22 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789179710606 (2020-12-18)