Fjärde riket (lättläst)
Köp boken Lyssna på boken ProvläsBeställ recensionsexemplar
E-bok mejlas ut som en länk från Elib på bokens utgivningsdatum. Bok i originalformat skickas ca 3 veckor före recensionsdatum och PDF-korrektur mejlas ut när det finns tillgängligt.
Du har ännu inte behörighet att beställa böcker från detta förlag. Kontakta press@bonnierforlagen.se om du vill utöka din behörighet.
Vill du beställa recensionsexemplar?
Logga inUtgivningsdag: 2020-08-26
Recensionsdag: 2020-08-26
Mediakontakt: Bonnierförlagens Press
Uppläsare: Viktoria Flodström
Speltid: 2 h 21 min
”Först var Hitler inte en av dom populära. Men sen fick Hitler alla att lyssna. Och om han lyckades ta över ett helt land borde vi klara av att ta över klassen, ja, kanske också skolan. Allt vi behöver göra är att kopiera honom.”
Blenda, LSD och Penny har inte så mycket gemensamt. Ja, de går i samma klass. Inget mer. De skulle aldrig kunna bli vänner till exempel. Men när de gör ett grupparbete om Hitler förstår de hur de ska störta deras fiende: skolans härskare Hedvig. Det är faktiskt den perfekta planen, det perfekta sättet. Hitler lyckades ju. Och det kommer de också att göra: Fjärde riket är här för att stanna.
Maria Nygrens starka berättelse om sociala hierarkier och maktmissbruk på en högstadieskola i lättläst bearbetning.
Det händer sällan i verkligheten att bara en person har all makt. Men jag tycker ändå att boken
Fjärde riket berättar om en orättvisa som är vanlig på skolor.
Det gör den till en intressant bok. Läs den tillsammans med andra och prata om den.
- Klara Meijer, 8 sidor
Detaljerad fakta
Recensionsdag: 2020-08-26 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Originalutgåvans titel: Fjärde riket Originalutgåvans utgivningsår: 2013 Omslagsformgivare: Anna Henriksson Uppläsare: Viktoria Flodström Boktyp: lättläst, bearbetning Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: allmänt, Lättläst för barn / ungdomar Speltid: 2 h 21 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789179710644 (2020-08-26)