Fotograf: Roland Persson

Utgivningsdag: 2020-05-08
Recensionsdag: 2020-05-08

Mediakontakt: Julia Markstedt

Uppläsare: Hannes Meidal, Hanna Rajs

Speltid: 2 h 20 min

Dina och Jovan Rajs föddes i forna Jugoslavien och deras uppväxt präglades av förintelsen. Dina som gömd med falska identitetshandlingar och i ständig rädsla för att bli upptäckt, Jovan både som gömd och som fånge i flera koncentrationsläger. Här berättar de sin historia genom ting som de burit med sig genom livet. Det är saker som vid första anblick kan te sig triviala, men som tillsammans vittnar om ett liv som överlevande. En papperslapp, ett släktfoto, en förlovningsring, ett schackspel – saker som gömdes när de tvingades lämna sina hem. Saker som påverkat deras sätt att tänka och känna, som påminner om deras historia och som format dem genom livet.

"Det finns olika sätt att skildra Förintelsen. Dina och Jovan Rajs väljer sin personliga väg. I Ting som bär våra minnen låter de 23 föremål, som förknippas med deras jugoslaviska barndom, berätta. Som judar förlorade paret under kriget stora delar av sina familjer genom nazisternas illdåd. Dina och hennes mamma undkom tack vare falska identitetshandlingar. De nämnda tingen håller minnen levande och talar sitt eget, tydliga, språk. Jovan har bestämt sig för att använda sin mammas lakan på dödsbädden och äger fortfarande papperslappen med adressen till mannen som skulle hjälpa en släkting men inte gjorde det. Dina kommer ihåg sin mammas förlovningsring som gömdes i tandkrämen för att inte konfiskeras. Golvplattan ur barndomshemmet påminner henne om den tyske ortskommendanten som varnade judarna. Läsaren blir väldigt gripen vid betraktandet av de fantastiska fotografierna och av Rajs lågmälda berättande. Att förmedla kunskap om Förintelsen kräver kraft. Författarna lyckas beundransvärt bra. Hoppas att många tar sig an deras bok." (BTJ)

Recensionsdag: 2020-05-08 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Fotograf: Roland Persson Originalutgåvans titel: Ting som bär minnen. Omslagsformgivare: Håkan Liljemärker Uppläsare: Hannes Meidal, Hanna Rajs Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Speltid: 2 h 20 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178871612 (2020-05-08)

Ting som bär våra minnen

Författare: Dina Rajs, Jovan Rajs
Fotograf: Roland Persson