Författare: Kate Elizabeth Russell

Utgivningsdag: 2020-03-31
Recensionsdag: 2020-03-31

Uppläsare: Angela Kovács

Speltid: 15 h 20 min

”När Strane och jag träffades var jag femton och han fyrtiotvå.”

Vanessa är en kvinna i trettioårsåldern som lever ett lagom framgångsrikt liv. En dag läser hon i tidningen om en lärare som har förgripit sig på sina elever. En av flickorna har trätt fram och berättat om sina upplevelser. Artikeln leder till fler reportage om läraren Jacob Strane och tidningarna antyder att det finns många fler unga kvinnor som har utsatts. Vanessa följer bevakningen med hjärtat i halsgropen. Hon stalkar den unga kvinna som satte igång drevet mot läraren, följer hennes rörelser på sociala medier. Samtidigt får Vanessa sms från Jacob som undrar hur hon mår.

"Min mörka Vanessa" är en svart och djupt berörande roman som skildrar hur Vanessa i vuxen ålder tvingas minnas sin skoltid och relationen med sin lärare Jacob Strane. Det är en mörk och plågsam läsning, omöjlig att värja sig för.

"Den här boken kryper under skinnet på mig. /.../ Det som gör boken extra intressant är att huvudkaraktären Vanessa inte alltid stryker läsaren medhårs och uppträder som "det goda offret". Viktiga teman i boken är makt, medberoende och samtycke. Jag rekommenderar den varmt till alla bokcirklar där ute. Lovar att den kommer att väcka känslor och diskussioner." Ingela Korsell, Mariefreds Tidning

"'Min mörka Vanessa' är det starkaste jag har läst i år" Maria G Francke, Sydsvenskan

"'Min mörka Vanessa' – stark romandebut om att vägra bära offerrollen" Cecilia Blomberg, Kulturnytt i P1

"Den nakna obarmhärtiga skildringen av groomingens mekanismer smyger sig på läsaren och lämnar ingen ro. /.../ Min mörka Vanessa är den starkaste skildring av sexuella övergrepp jag läst, förmodligen därför den inte fokuserar på det själva fysiska övergreppet, utan på förförelsekonsten och det psykologiska spelet mellan en pedofil och hans offer." Margaretha Weimar, Breakfast bookclub

"It is difficult to write about this subject without falling into predictable tropes or clichés, but Russell manages a brutal originality. In an era of neat furious accounts of victimhood, this novel stands out for elusiveness, its exceedingly complex, inventive, resourceful examination of harm and power." Katie Roiphe, New York Times

"My Dark Vanessa stands on its own as simultaneously specific and universal — about a young woman who believes she’s in a love story when she’s actually in a psychological horror film." Hillary Kelly, Los Angeles Times

Recensionsdag: 2020-03-31 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Emö Malmberg Originalutgåvans titel: My dark Vanessa Originalutgåvans utgivningsår: 2020 Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Uppläsare: Angela Kovács Boktyp: romaner Platser: USA, Maine Tidsperioder: 2000, 2017 Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur, Skönlitteratur: allmänt, Skönlitterära teman: kärlek och relationer, Skönlitterära teman: psykologi och känsloliv Speltid: 15 h 20 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178275601 (2020-03-31)

Min mörka Vanessa

Författare: Kate Elizabeth Russell

Utgivningsdag: 2020-03-31