Institutet

Författare: Stephen King

Utgivningsdag: 2019-09-11
Recensionsdag: 2019-09-11

Uppläsare: Jonas Malmsjö

Speltid: 24 h 53 min

Luke Ellis har alltid vetat att han är speciell. Det är inte bara hans extrema begåvning, det är också den märkliga påverkan han har på sin omgivning varje gång han blir riktigt upprörd. Ett glas som spricker i tusen bitar utan att någon rört det, en tallrik som faller ner och krossas mot golvet. Det Luke inte vet är att någon haft ögonen på honom och hans svårförklarliga talang länge. En natt blir han kidnappad och flugen till en plats belägen djupt inne i skogarna i Maine: Institutet. Där utnyttjas tillfångatagna barn med ovanliga förmågor som brickor i ett farligt globalt spel. ”Institutet” har känslan av en klassisk King, och anspelar samtidigt på dagens nyhetsrubriker och våra ännu mörkare rädslor inför framtiden.

"'Institutet' är King när han är som bäst ... här gör han allt det han är så fruktansvärt bra på, i sträckläsningstempo med mycket action."

"Om en spänningsroman består av närmare 700 sidor så är det oftast ett par hundra för mycket. Det gäller dock inte thrillermästaren Stephen Kings nya roman 'Institutet' som är en av hans bästa på länge ... Att läsa King när han är i högform är en njutning; den mörka världen blir otäckt verklig och det är få som har samma tillgång till barnets perspektiv och känslor. 'Institutet' är inte typisk skräck, men bjuder på ruskig spänning och samhällskritik som dröjer sig kvar."

"Stephen King visar som många gånger förr att han inte bara är specialist på skräck utan också är en mästare på att skildra barn."

SVT Kulturnyheterna

"'Institutet' blir därmed en drabbande metafor för länken mellan nazismens och kapitalismens skrupelfria ekonomier som förvandlar allt, inklusive människor, till förbrukningsvaror. I dagens värld med ökad psykisk ohälsa hos ungdomar och Fridays for Future-rörelsens raseri över en föräldrageneration som berövat dem deras framtid kan man också se institutet som en modern Kronos, den grekiske titanen som åt sina egna barn. Men först efter att man förvandlat barnen till levande vapen för att döda andra människor på beställning."

Sydsvenskan

"King har förmågan att berätta utan att skriva läsaren på näsan och skapar med sina målande beskrivningar av människorna en närhet och medkänsla för karaktärerna. I den här boken är Stephen King i sitt esse. En mycket bra bok och när de 661 sidorna är lästa vill man ha mer."

Skaraborgs Allehanda

"Som många gånger förr i Stephen Kings fantastiskt välbeskrivna världar är det barn, ungdomarna som tar plats i den här berättelsen."

Sveriges Radio P4

Recensionsdag: 2019-09-11 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: John-Henri Holmberg Originalutgåvans titel: The Institute Originalutgåvans utgivningsår: 2019 Omslagsformgivare: Nebojsa Zoric Uppläsare: Jonas Malmsjö Platser: Maine, USA Tidsperioder: 2010-talet Thema-kod: Samtida skräck och spökhistorier Speltid: 24 h 53 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178273935 (2019-09-11)

Institutet

Författare: Stephen King

Utgivningsdag: 2019-09-11