Tessa Hadley

Utgivningsdag: 2019-09-19
Recensionsdag: 2019-09-19

Mediakontakt: Janina Rak

Uppläsare: Cecilia Nilsson

Speltid: 11 h

Alex och Christine, och Lydia och Zach, har varit vänner sedan tjugoårsåldern, långt innan de blev två gifta par. Nu trettio år senare lever de ett stilla medelklassliv i London – tills en förtvivlad Lydia en dag ringer från sjukhuset och berättar att Zach har dött av en hjärtinfarkt. Alla tre är överens om att Zach, med sitt generösa och jordnära sätt, var den oersättliga, den som de inte hade råd att förlora. Men istället för att de kommer varandra nära i den gemensamma sorgen, börjar ouppklarade problem och oförrätter från förr långsamt stiga upp till ytan. Med precision och stor inlevelse blottlägger Tessa Hadley de komplexa trådar som våra mest intima relationer består av.

" ... en ovanligt skicklig uttolkare av den moderna medelklassen /.../ tar omedelbart läsaren i handen och håller den till romanens slut. Så skriver en författare med stort F." Therese Eriksson, Helsingborgs Dagblad

"Tessa Hadley är skicklig på att snärja både sina gestalter och sina läsare. /.../ För den som är intresserad av medelklassens relationsproblem, och det lär vara åtskilliga, finns här en riktig krisroman att bita i, saftig och god." Maria Schottenius, Dagens Nyheter

"... en ovanligt skicklig uttolkare av den moderna medelklassen. /.../ Det kan vara hur geggigt och snårigt som helst bland människorna hon skildrar, men aldrig i hennes prosa. Den är klar och distinkt, lätt och ren; den tar omedelbart läsaren i handen och håller den till romanens slut. Så skriver en författare med stort F." Therese Eriksson, Helsingborgs Dagblad

"'Sent på dagen' är en sådan bok man genast börjar läsa om, redan innan man slutfört den. Hade inte den glosan varit så svårt nersliten skulle jag nog hävda att romanen håller nobelprisklass." Dan Sjögren, Arbetarbladet

"'Sent på dagen' kryper ända in och släpper inte taget. /.../ en alldeles underbar roman." Annika Wall, Borås Tidning

"Den nya romanen gör mig inte besviken. /.../ Hadleys blick på människorna är inkännande och förstående. Med fin humor beskriver hon tillkortakommanden, karaktärsbrister och felbeslut utan att tappa värmen. När jag läst klart saknar jag genast umgänget med Tessa Hadleys mångsidiga karaktärer och deras komplicerade relationer." Cecilia Ekebjär, Dalarnas Tidningar

"Tessa Hadley är fullkomligt fenomenal på att beskriva en människas inre liv och sätta ord på skiftningar som är så små att de första knappt märks. Precis som i hennes förra bok utspelar sig en stor del av berättelsen inom karaktärerna. Det är just det som gör dem till komplexa och sanna människor, och boken till en magnet." Anna Warner, Skaraborgs Allehanda

"Brittiska Tessa Hadley är en författarröst att omedelbart lita på. Det går tretton på dussinet av samtida anglosaxiska författare som skildrar den moderna medelklassens mödor, men ingen gör det med samma finess, samma lyhördhet och samma språkliga sensibla lätthet som Hadley. Hon är oerhört skicklig." Vi Läser

"... en ny bok att njutningsfullt sätta tänderna i." LitteraturMagazinet

Recensionsdag: 2019-09-19 Genre: Romaner Översättare: Amanda Svensson Originalutgåvans titel: Late In the Day Originalutgåvans utgivningsår: 2019 Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Uppläsare: Cecilia Nilsson Ämnesord: döden, åldrande, konstnärsskap, mänskliga relationer, relationer Platser: London Tidsperioder: 1990-talet, 2000-talet, 2010-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Speltid: 11 h Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178274475 (2019-09-19)

Sent på dagen

Tessa Hadley

Utgivningsdag: 2019-09-19