Illustratör: Jakob Wegelius

Utgivningsdag: 2020-04-14
Recensionsdag: 2020-04-14

Mediakontakt: Jenny Helldahl

Uppläsare: Mirja Turestedt

Speltid: 9 h 45 min

”Ni har bett mig att skriva ner allt jag vet om mannen som kallades för Shetland Jack. Det skall jag göra. Jag skall berätta för Er om hans hårda liv. Och Ni skall få reda på den hemska sanningen om hans mystiska försvinnande.
Men historien om Shetland Jack tog inte slut när hans fartyg hittades övergivet i Glasgows hamn. Och nu har Jacks öde blivit en del av mitt eget. Om detta måste jag också skriva, trots att det känns svårt. Ibland vill jag bara glömma den långa vintern i huset på Oswald Street och allt det onda som hände där.
Er vän, Sally Jones”

"Den Falska Rosen" handlar om fartyget Hudson Queens gåtfulla historia. Sökandet efter sanningen leder skutans besättning – maskinisten Sally Jones och skepparen Henry Koskela – till Skottland och staden Glasgows undre värld. Där tar deras resa en ödesdiger vändning. För Sally Jones står till slut själva livet på spel.

"Den Falska Rosen" är en fristående fortsättning på de Augustprisbelönade böckerna "Legenden om Sally Jones" och "Mördarens apa". Jakob Wegelius böcker har läsare världen över och han har mottagit utmärkelser så som Deutscher Jugendliteraturpreis, ALA Batchelder Award (för bästa översatta barn- och ungdomsbok i USA 2018), Nordiska rådets pris för barn- och ungdomslitteratur samt Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok år 2008 och 2014.

"Jakob Wegelius fortsätter med sitt magiska sagouniversum" /.../ "En medryckande och stämningsfull skröna." Värmlands Folkblad

"Jakob Wegelius är i positiv bemärkelse en särling i den svenska barnlitteraturen. Med ett magiskt och otidsenligt berättarsätt har en skapat flera mästerliga böcker." Smålandsposten

"En riktig äventyrsbok, tänkt för ­mellanåldern men njutbar för alla, där gorillan Sally Jones hamnar i Skottland. Ljuvligt språk, ljuvlig hjältinna." GöteborgsPosten

"En riktig äventyrsbok, tänkt för ­mellanåldern men njutbar för alla, där gorillan Sally Jones hamnar i Skottland. Ljuvligt språk, ljuvlig hjältinna." Stina Nylén, GöteborgsPosten

"en underbar bokvärld att sjunka in i. Spännande miljöer, udda figurer, mysterier, vänskap... ja, här finns det mesta för sommarläsningen." Barometern

"Till skillnad från de flesta män-niskoapor i film- och litteraturhis-torien är Sally Jones en mycket frid-full, oerhört trofast vän som hellre förlåter än dömer. Hon är sanner-ligen en ovanlig huvudrollsinne-havare i detta narcissismens år-hundrade. En apa man helt enkelt måste älska." /.../ "Riktigt bra är vad det är."/.../ "Det Wegelius gör är att ta med läsaren i sin egen tidsmaskin till en liknande tid, en mycket långsammare värld där hantverkskunnande och noggrannhet fortfarande behövs och uppskattas. Jag upplever att berättelserna om Sally Jones i sig själva är en slags motståndsrörelse mot dagens flåsigt ytliga tidsanda, vår fixering vid hastighet, digitaliseringen, snuttifieringen av information och kunskap; hellre influerare än ingenjör, hellre så kallad "tv-personlighet" på "Big brother" än instrumentmakarlärling eller fartygsmaskinist. Sally Jones och hennes vänner i Lissabon, instrumentmakaren Luigi Fidardo, fadosångerskan Ana Molina och Chiefen själv, Henry Koskela, erbjuder ett slags estetisk och kanske även moraliskt alternativ. En möjlig väg ut även för oss idag? I alla fall hoppas jag det." /.../"Noggrannheten kring geografin; länder, städer och omsorgsfullt beskrivna detaljer bygger magin i hans berättelser. Det kan vara namnet på en vackert klingande gata i Lissabon (som naturligtvis existerar), en ökänd mörk kajplats i Glasgow eller stämjärnen som Luigi Fidardo använder för sitt instrumentmakeri. Allt bidrar till den unika helheten.
Men allra främst lyser det om Jakob Wegelius egen kärlek till sjöfartshistorien, till skeppskonstruktioner, farleder, rutter och hamnar runt om i världen, vädret, tidvattnet, språket, jargongen. Allt är fascinerande. Det är nästan som ett bortglömt språk som han räddar från den stora glömskan. Och vilket vackert bitterljuvt språk det är. Som en fado över en förlorad värld."STEVEN EKHOLM, DAGENS NYHETER

"En riktig äventyrsbok, tänkt för mellanåldern men njutbar för alla, där gorillan Sally Jones hamnar i Skottland. Ljuvligt språk, ljuvlig hjältinna" Stina Nylén, Göteborgs-Posten, Hallandsposten

"Kära Sally Jones.

Du känner inte mig, men du är en av mina bästa vänner." /.../ "Kära Sally Jones, du har haft alldeles för många kedjor kring din hals, alldeles för många bojor och rep. Du har suttit inspärrad på djurparker, varit till salu för vrakpris på basarer, fånge på cirkus och i palats. Nu är du fast mellan böckernas pärmar.

Men det räcker att öppna de där böckerna så är du fri. Vem som helst kan göra det. Öppna ”Legenden om Sally Jones”, ”Mördarens apa”, eller – äntligen – ”Den falska rosen” av Jakob Wegelius." /.../ "Sally Jones, min vän. Du är en apa. Det kan jag också vara. Du och jag kan resa runt jorden och längre. Så småningom kommer vi hem. Äventyret sitter kvar i kroppen och vi sörjer lite att det är över. Men ett lugn sprider sig. Vi klarade det!" Oskar Kroon, Helsingborgs Dagblad, Sydsvenskan, Nordvästra Skånes tidningar, Landskrona Posten

"Livlig spänningsroman på klassiskt manér" /.../ "en äventyrsroman i svartvitt noirformat.
Det är också en varmt hållen berättelse om vänskap, överlevnad och om längtan efter äventyrets tjusning." /.../ "medryckande äventyrsroman med ett rikt persongalleri och en välskriven intrig. Illustrationerna adderar till värdet, med sin fantasifulla blandning av modernism och noir-romantik." Norrbottens-Kuriren

"Apspännande - igen" /.../ "Hans förra bok om Sally Jones, "Mördarens apa", fick inte bara Augustpriset utan har enligt ryktet varit en bladvändare även i hem där barnen oftare väljer Fifa än bokläsning på fritiden. Ingen lär i så fall bli besviken. "Den falska rosen" innehåller precis samma actionfyllda, facktermstunga, skurkuniversum som föregångaren." /.../ "Att boken är så full av obegripligheter för en båtillitterat är ändå upplyftande. Jag föreställer mig ett sömnigt barn som frågar om mesantopp, ångslup och tremastad skonare, hur vi skulle gissa tillsammans och jag till nästa dag skulle ha läst på och kunde förklara. Jag menar, vem vill inte höra "mamma, vad är en acetylenbrännare?" /.../ "Wegelius har satt sin flagga högst upp på äventyrsbergets topp och där lär den bli kvar även med denna bok." Alice Kassius Eggers, Aftonbladet

"Mot en bakgrund av ångbåtar, smutsiga dagsverken och gangstrar med hattar är Den falska rosen en äventyrsroman i svartvitt noir-format. Det är också en varmt hållen berättelse om vänskap, överlevnad och om längtan efter äventyrets tjusning." /.../ "en medryckande äventyrsroman med ett rikt persongalleri och en välskriven intrig. Illustrationerna adderar till värdet, med sin fantasifulla blandning av modernism och noir-romantik." Norrbottens-Kuriren

"En riktig äventyrsbok, tänkt för mellanåldern men njutbar för alla" Götebporgs-posten

"Världen är en lite bättre plats med gorillan Sally Jones i den. Hon som inte säger så mycket men som uttrycker sig desto mer, är snäll mot de snälla, smartare än de flesta människoapor och kan allt om ångbåtar. I ”Den falska rosen” är Jakob Wegelius prisbelönta hjältinna tillbaka för tredje gången, tolv år efter debuten i sitt första Tintin-tintade, illustrerade äventyr ”Legenden om Sally Jones”.

Äntligen! De här böckerna är ett slags allkonstverk där Wegelius själv står bakom text, bild och formgivning med pointillistisk noggrannhet ner på exakt-rätt-typsnitt-i-varje-kapitelrubrik-nivå. /.../Och Sally må vara en gorillornas Gandhi. Hon lever efter ickevåldsprincipen, hennes moraliska patos är oerhört: man gör rätt för sig!" Hanna Höglund, Expressen, GT

"Wegelius berättarröst är så vänlig och medkännande även i de mest våldsamma partierna, så full av tillit till läsaren, av självklar förväntan att hen ska hänga med i den mest avancerade terminologi, i de tväraste kast och i de fint arbetade detaljerna i aktörernas känsloliv. Och det gör vi också, vilken ålder vi än befinner oss i. /.../ Jag tycker så hemskt mycket om Sally Jones. Kan det finnas en finare hjältinna? Hennes omsorgsfulla arbete med sina händer, hennes tysta och goda närvaro, hennes komplexa återgivande av de rafflande begivenheterna när hon väl får chansen att sätta sig vid sin gamla Underwood - allt sammantaget är hon så älskansvärd - åh, så jag önskar hon fanns på riktigt." Stina Nylén, Göteborgs-Posten

"Det finns en tradition fra°n Charles Dickens da¨r det finns ett dolt och o¨verraskande samband mellan historiens ma°nga medspelare, och da¨r deras bera¨ttelser ger nya bitar i ett stort pussel. /.../ Precis som hos Dickens finns det goda ma¨nniskor pa° va¨gen som ova¨ntat dyker upp och kan hja¨lpa till, och Sally Jones har ocksa° en inneboende godhet som lockar fram det ba¨sta hos ma¨nniskorna. Det a¨r spa¨nnande, fyllt av a¨ventyr och komplikationer med ett stort galleri av intressanta rollfigurer. Liksom i hans tidigare bo¨cker illustrerar Wegelius med potra¨tt av de medverkande samt med snygga vinjetter i varje kapitels bo¨rjan. Trots att boken a¨r pa° dryga 500 sidor o¨nskar man att den varit la¨ngre. Helhetsbetyg: 4." Lekto¨r Svante Ors, BTJ-häfte 8 2020

Recensionsdag: 2020-04-14 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Jakob Wegelius Originalutgåvans utgivningsår: 2020 Uppläsare: Mirja Turestedt Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Speltid: 9 h 45 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178275885 (2020-04-14)

Den falska rosen

Författare: Jakob Wegelius
Illustratör: Jakob Wegelius