Författare: Jens Lapidus

Utgivningsdag: 2021-02-24
Recensionsdag: 2021-03-01

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Uppläsare: Alexander Salzberger

Speltid: 11 h 35 min

Sverige i en nära framtid. Segregationen har löpt amok och motsättningarna exploderat: för att skydda resten av samhället har murar byggts runt no-go-zoner där invånarna kontrolleras genom ”särområdeslagar”. Största området är Järva, även kallat Paradis City. När inrikesministern ska hålla sitt valtal där händer det som inte får hända: kravallstaketen vräks omkull, skottlossning utbryter och hon förs bort av maskerade män.
Politisk härdsmälta hotar och polisen står handfallen. Men ledningen vill ha lösningar, oavsett metod. Den anhållne Emir skickas in för att hitta ministern. En gång var han legendarisk MMA-fighter, idag lider han av njursvikt. Hållhaken är obarmhärtig: utan dialys dör han inom fem dagar.
Jens Lapidus är tillbaka med en stenhård och actionladdad skildring av ett land som håller på att falla isär.

"Det är imponerande effektivt - och precis vad man förväntar sig av författaren som för 15 år sedan skakade om både läsare och språk med sin debut 'Snabba cash'. ... Det är kanske Lapidus mörkaste roman, men det betyder inte att han snålat med spänning eller underhållning - tvärtom. 'Paradis city' är en ruskig bladvändare och man anar att författaren haft roligt när han skapat sin värld." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"Det är imponerande effektivt - och precis vad man förväntar sig av författaren som för 15 år sedan skakade om både läsare och språk med sin debut 'Snabba cash'. ... Det är en resa in i framtiden där Lapidus dragit på ordentligt med svarta penseln för att skapa sin dystopi. Samtidigt förankras fantasierna med inslag från den verklighet vi känner till, vilket gör historien trovärdig ... Det är kanske Lapidus mörkaste roman, men det betyder inte att han snålat med spänning eller underhållning - tvärtom. 'Paradis city' är en ruskig bladvändare och man anar att författaren haft roligt när han skapat sin värld." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"Det är en storslagen historia, men den blir aldrig otrolig eller bombastisk utan håller sig alltid på rätt sida gränsen. 'Paradis city' är en säregen thriller som håller läsaren på konstant helspänn." Rasmus Klamas, BTJ-häfte nr 4, 2021

"Jens Lapidus målar upp ett Sverige som trots allt inte är så långt ifrån nuet, bara lite mer polariserat, och han gör det på många sätt skickligt. ... Det är spännande läsning." Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"I 'Paradis city' pulserar, som alltid hos Lapidus, romanens varma blod i förortskillen med kriminell bakgrund. ... Det är genom honom vi både förstår vidden av samhällets orättvisor och får känslan av en enskild människas kamp för värdighet. ... språket är i stora stycken lika spänstigt som någonsin." Malin Krutmeijer, Aftonbladet

"Jens Lapidus, författare till Sveriges hårdkoktaste romaner, levererar nytt explosivt gods med 'Paradis city'. En framtidsthriller som känns hett aktuell. ... Paradis city känns förresten inte som att läsa en roman utan som att bli kastad rakt in i kaoset på en blodig arena. Det är full action från start till mål. 'Snabba cash' var en bris jämförelsevis. ... energin och engagemanget hypnotiserar. En riktig bränslecell till thriller. Fortsättning får gärna följa." Bodil Juggas, Dala-Demokraten

"Precis som i sina tidigare böcker om Stockholms undre värld aspirerar Lapidus på att ta ett helhetsgrepp om sitt ämne, att visa hur ett samhällsproblem - i det här fallet segregation och orättvisa livsförutsättningar - aldrig är isolerat till en specifik grupp utan genomsyrar samhällets alla skikt. ... Stilen är minst sagt hårdkokt ... hans engagemang och uppsåt känns lika ärligt och uppriktigt som vanligt. Man kommer förvånansvärt långt med den sortens inlevelse." Amanda Svensson, Helsingborgs Dagblad

"... ohyggligt spännande när allt ställs på sin spets. 'Paradis city' är en dystopi klädd i thrillerns form." Kenth Jönsson, Ölandsbladet

"... i Lapidusland är alla vargar hungriga, kapitalism där uppe motsvaras av kapitalism där nere. Och det är inte pengarna som sipprar ner - utan skiten.

Lapidus läser man inte främst för samhällskritiken, utan för att han på ett rätt magnifikt sätt piskar sina karaktärer genom kapitlen.

Språket är på samma gång kokainstint och vackert, dialogerna bäst i Deckarsverige." Rasmus Landström, Arbetet

"Jens Lapidus tvekar inte att skruva upp volymen till max när han ger sig i kast med hela samtiden: gängkriminalitet, klimatkollaps, polisövergrepp, privatiseringar och högerextremism. I ett brutalt tempo springer, linkar, ja, till slut, kravlar sig, huvudpersonerna genom sönderbrända gator, för att rädda det som räddas kan. Ministern, demokratin – sig själva." Ira Mallik, Kulturnytt i P4

"Det är en storslagen berättelse som kombinerar en fängslande, spännande, berörande dramatik, som ingen läsare kan lägga ifrån sig, med urstarka och insiktsfyllda varningssignaler som handlar om vart vi är på väg om vi inte byter riktning. Jag är riktigt imponerad. ... Alla som läst Lapidus kommer att känna igen mästerskapet när det gäller att bygga en intensiv intrig som fångar läsarna, som mycket bärs av rappa dialoger med hans speciella språk, snabba scenväxlingar, en beundransvärd berättarteknik. ... Bra jobbat, Jens Lapidus!" Anders Kapp, Svenska deckarfestivalen

"Stil och språk känns igen från "Snabba cash", men Sverige har blivit kallt trots klimatförändringarnas värme i denna actionfyllda dystopi till bladvändare." Maria Näslund, Göteborgs-Posten

"Jens Lapidus har återigen producerat en bladvändare med tempo och energi. Stundtals träffsäkert och samtida, ständigt underhållande." Aftonbladet

"Det är en tät intrig med högt tempo, men författaren tar sig också tid att stanna upp och fundera kring utvecklingen. Det är spännande, välformulerat och dystopiskt värre." Maria Näslund, Tara

"Ett rasande tempo från första sidan i en verklighet som är hisnande lik vår." Eva Åström, Expressen

"En bladvändare." Per Åhlin, Nerikes Allehanda

"... det är actionspäckat så att det räcker och blir över. ... den dystopi Jens Lapidus beskriver ligger otäckt nära det tänkbara. ... Det är dystert - och tankeväckande." Rikard Flyckt, Jönköpings-Posten

Recensionsdag: 2021-03-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Uppläsare: Alexander Salzberger Boktyp: Spänning, thriller Platser: Stockholm, Järva, Dalarna Tidsperioder: 2025-2030 Thema-kod: Thrillers / spänningsromaner Speltid: 11 h 35 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789100185497 (2021-02-24); Ljudbok, mp3-CD, 9789100187460 (2021-03-01)

Paradis City

Författare: Jens Lapidus

Utgivningsdag: 2021-02-24