Wursten och Veganen

Författare: Åsa Asptjärn

Utgivningsdag: 2017-09-05
Recensionsdag: 2017-09-19

Uppläsare: Philomène Grandin

Speltid: 4 h 6 min

Klockan är två på natten när Wursten springer för livet genom skogen, möjligen förföljd av en satanist. Livet passerar revy. Eller åtminstone de senaste tre veckornas händelser. Det här är sommaren när man inte längre kan leka tre, illrar rymmer och att göra inbrott känns helt rimligt. Åsa Asptjärn briljerar i spänning, humor och relationsdramatik.
Bodil kallas Wursten för hon älskade korv när hon var liten. Det är sommarlovet efter sexan nu. Det är sommarlovet då det står klart för alla, inklusive Wursten, att det är slut mellan henne och Veronika, bästisen sedan de var fyra år. Veronika har gått vidare från hemliga klubbar och serietidningar till pms-känningar och Elias gäng på utomhusbadet.
Några gator bort i området flyttar veganen Diana in. Och nu börjar det hända grejer. Inte alldeles väntat för Wursten befinner hon sig snart nog i skogen, mitt i natten, i färd med att gräva ner stöldgods. Tillsammans med Diana har hon genomfört sin första politiska aktion.
Det här är en rakt igenom ljuvlig och oförutsägbar skildring av att inte vilja sluta med leken, om att göra slut med sin barndomsbästis, sörja och gå vidare. Det är en bok med ett älskvärt persongalleri, skriven med en oöverträffad humoristisk timing.

"Åsa Asptjärn briljerar i spänning och humor i ett sällan skådat relationsdrama." barnensbokklubb.se

"halsbrytande action som handlar mycket om vänskap " Lotta Olsson (DN) boktipsar i SR P4

"en skrattfest, men här finns också ett allvar i botten" Vi Läser

"Jag tycker att boken var bra för att det hände saker hela tiden och var väldigt spännande. Jag tycker så för att det är roligt när det händer saker hela tiden. Det är inte roligt att läsa en bok där det inte händer något. Jag ville bara fortsätta att läsa, hoppas att det kommer en del två. Jag tycker att allt var bra det fanns inget dåligt med boken." Linnea Avramsson, 6C, Engelbrektskolan, Borås tidning

4 1/2 av 5 stjärnor, Storytel

"Wursten istället en karaktär som man ser upp till och vill vara som. Hon tar ingen skit, punkt slut. Och vad kan väl vara bättre att ha som förebild i böcker för barn som på något sätt befinner sig på gränsen till vuxenvärlden, vilket kan kännas både läskigt och frustrerande. Samtidigt tar Asplund upp vikten i att tänka självständigt och kritiskt, något som vävs samman med budskapet om att livet inte alltid blir vad man tänkt sig – men att det kan bli rätt så bra ändå." bokkoll.se

"Kommer att passa kanon i årskurs 4-6, gärna som högläsning och gärna som gruppläsningsbok. Kommer att ge upphov till många fina samtal om vänskap, mod, civil olydnad och mobbning." bokluslund.blogspot.se

"Wursten och veganen är inte bara en väldigt spännande bok utan även en bra kompisbok. Hur känns det och hur kan det bli när man upplever ett avstånd till vänner som stått en väldigt nära? Hur gör man för att få nya vänner? Jag hoppas många hittar den här boken och kanske till och med känner sig stärkta av den." bubblanibibblan.wordpress.se

"En härlig berättelse om vänskap, utanförskap och om att hitta sin plats i en rörig värld. Författaren Åsa Asptjärn blandar ihop det roliga och det sorliga i en härlig mix." bokslukarungar.blogspot.se

"rakt igenom rolig och rätt så oförutsägbar bok. Asptjärn fångar skickligt pinsamma situationerna utan att det blir krystat och det går absolut att känna igen sig i Wursten och den känsla av ensamhet hon upplever i början innan Diana dykt upp. Jag gillar att Wursten dessutom tecknas som en stark tjej som inte tar nån skit. Veronika och Emmy må tycka att hon är en tönt, men mesig är hon verkligen inte!" bibbloanna.blogspot.se

"En vansinnigt rolig och samtidigt allvarlig skildring av hur gammal vänskap tar slut och ny inleds, hur lekar plötsligt känns fåniga och hur en kan bli indragen i att mitt i natten göra inbrott i korvkoisen och leta efter illrar i mörkaste skogen. Rekommenderas till alla mellan 10-13 år." elilaserochskriver.se

"väl uttänkt, väl formulerad och med Asptjärns omisskännliga humor. " annzha.com

"vänskap och ovänskap i gränslandet mellan barndom och tonår, med mycket värme och humor." /.../Härlig skildring av tweenies-världen, där alla kämpar med hitta sin egen riktning." bibliotekfh.se

"Roligt, allvarligt och fullt med tankar om vänskap, lögner och förlåtelse Vad är okej och vad är att gå för långt? Jag gillar både Wursten och Diana mycket! Läser gärna mer om deras nyfunna vänskap." prickigapaula.blogspot.se

"Åsa Asptjärn skriver roligt, samtidigt som hon behärskar konsten att med små medel skapa iskyla och mörker." /.../ "å bara några få rader skapar Asptjärn en isande redogörelse för långvarig mobbning; ett metodiskt förtryck som för tankarna till Margaret Atwoods Kattöga. Det är inget som berättelsen egentligen rör sig kring men det finns där som ett mörker och en påminnelse om att saker och ting inte alltid är så lättolkade." Stina Nylén, Göteborgs-Posten

"Vänskap och ovänskap i gränslandet mellan barndom och tonår, med mycket värme och humor. /…/ Härlig skildring av tweenies-världen, där alla kämpar med att hitta sin egen riktning." Hallå Höganäs

"Smart och dramatiskt i Asptjärns nya bok" (...) "Åsa Asptjärn har gett oss böckerna om den älskansvärde tonårskillen Emanuel. Nu har hon skrivit en bok för yngre barn. Språket är som vanligt lysande, humorn hejdlös och de absurda situationerna avlöser varandra. Först tänker jag att boken är för avancerat skriven för tolvåringar, men sedan ändrar jag mig. Asptjärn underskattar inte läsarnas mognad eller intelligens utan berättar om en smart flicka på tröskeln till att bli vuxen. Barnens vänskap och känslor och deras politiska aktioner skildras med ömhet och respekt. Givetvis är boken också riktigt spännande. Åsa Asptjärn är en av Sveriges bästa barn och ungdomsförfattare." Eleni Schmitd, LitteraturMagazinet

"Åsa Asptjärns bok, Wursten och veganen, fokuserar med både humor och allvar på den besvärliga tonårstiden när ungdomar ligger väldigt olika i sin utvecklingskurva. /.../ Ett viktigt budskap i boken är att kunna erkänna och säga förlåt för dumheter man gjort. Boken har ett flyt och en spänning som för historien framåt och gör den lättläst. Åsa Asptjärn har fångat stämningarna under den första tonårstiden väl med både humor och ironi. Många läsare kan känna igen sig och få tröst." Agneta Warheim, Bibliotekstjänst

Recensionsdag: 2017-09-19 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Uppläsare: Philomène Grandin Platser: villarkvarter, badplatser Tidsperioder: 2010-talet, sommarlovet Thema-kod: Barn och ungdom: humor Speltid: 4 h 6 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176516812 (2017-09-05)

Wursten och Veganen

Författare: Åsa Asptjärn

Utgivningsdag: 2017-09-05