Författare: Jan Bylund
Illustratör: Johan Wanloo

Utgivningsdag: 2015-10-26
Recensionsdag: 2015-11-09

Uppläsare: Jan Bylund

Speltid: 1 h 18 min

Det finns inget som förenar svenskarna så som deras förakt för Stockholmare. Stressade, sura och självgoda – vad är det egentligen för fel på dem? Stockholmaren är en riktig jävel, med de fel och brister en jävel har - från ren ondska till sprallig okunnighet och dumhet.
Du vet att du är Stockholmsjävel när: Du inte fattar att du också har dialektDu inte kan äta utan att lägga ut tallriken med mat på instagramDu inte har en aning vilka dina grannar ärDu tror att rödljus är mer ett förslag än en lagDu nån gång har tagit taxi till gymmetDu låtsas sova så du inte ska behöva ge upp din plats på bussen, för äldre eller gravidaDu inte använder bilen på flera dagar eftersom du hittat en perfekt p-plats där du borDu tror att filmen Jägarna är en dokumentärDu nån gång har blivit påkörd av en cyklist
Du gör inga spontanbesök hos Stockholmare.- Kom han bara förbi? Sådär utan förvarning?- Visst, och han frågade om jag hade satt på kaffet och om det bjöds på nybakat!- Otroligt primitivt, vad trodde han egentligen? Att du ens vågade öppna dörren, det kunde ju ha varit värsta galningen!
Komikern, och lantisen, Jan Bylund beskriver nu äntligen hur de funkar, de där som bestämmer i Fjollträsk. På tv gör de program för sina kompisar, som politiker tänker de inte längre än vad tunnelbanan räcker och på semestern är de som fiskmåsar – skriker och skitar ner. Vi andra muttrar: Stockholmsjävlar!

"Lustmord på stockholmare... Större delen av sidorna ägnas åt enradiga meningar som på pricken fångar stockholmaren... Det är kort sagt läge för skrattfest åt Bylunds pricksäkra iakttagelser. Mycket nöje." Nya Kristinehamn Posten

"Ironiskt porträtt av stockholmarna... Det är klart att man inte kan undgå att bli lite nyfiken på titeln: Stockholmsjävlar. Vad är det för fel på stockholmare kan man undra." Dagens Nyheter

"Stockholmsjävlar är en humoristisk bok som handlar stockholmare och hur de påverkas av stadens normer. Boken är fylld av olika oneliners utifrån rubriker som: En stockholmsjävel är en som är vuxen men aldrig tagit körkort. I kortare kapitel beskrivs också stockholmspersonligheter som hipstern, lattemamman och dramatenskådisen. Här finns också ett roligt test om man är i riskzonen för att vara en stockholmsjävel. Författaren lyckas på ett ironiskt, lättsamt och träffade sätt ringa in hur fenomen, mode och livsstil formar en människa som bor i Stockholm. En kul bok för både lantisar och stockholmare." BTJ

"I sin aktuella bok Stockholmsjävlar gör komikern och programledaren Jan Bylund en djupanalys av huvudstadens invånare. Han har en hel del att säga om dessa surdegsbakande viktigpettrar som instagrammar alla sina måltider och tror att Stureplan är Sveriges centrum." Femina

"Och det är, som titeln antyder, ingen smickrande bild han målar upp. Här skärskådas Stockholmarna på ett ingående sett. De delas in i typiska karaktärer, får sina speciella kännetecken påvisade gånger hundra och läsaren kan också göra ett test för att se hur mycket "Stockholmsjävel" hen själv är. Särskilt det här sista lockar till skratt för mig. Mycket annat är också träffsäkert, särskilt de tidstypiska fenomen som också spridits utanför huvudstadens kommungränser." Totalt Umeå

"Det här är en perfekt bok för oss lantisar, som tror att vi är lite bättre än de där stockholmarna, som tror att de är lite bättre. Vi får möta olika karaktärer, som i stort sett bara finns i huvudstaden; från hipstern till lattemamman och stekaren. Men vi får framför allt veta hur "stockholmsjäveln" är. Ofta ganska fånigt - ibland på pricken. En stockholmare är exempelvis en som "sorgset konstaterar att en balkong skulle fördubbla bostadsytan", en som "förstår vad de säger i tunnelbanans högtalarsystem" och en som "inte fattar att hon också har dialekt". Sånt tycker jag är roligt." Mariestads Tidning

"Och det är, som titeln antyder, ingen smickrande bild han målar upp. Här skärskådas Stockholmarna på ett ingående sett. De delas in i typiska karaktärer, får sina speciella kännetecken påvisade gånger hundra och läsaren kan också göra ett test för att se hur mycket "Stockholmsjävel" hen själv är. Särskilt det här sista lockar till skratt för mig. Mycket annat är också träffsäkert, särskilt de tidstypiska fenomen som också spridits utanför huvudstadens kommungränser." Totalt Umeå

Recensionsdag: 2015-11-09 Genre: Livsstil, hobby och fritid Illustratör: Johan Wanloo Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Anders Timrén Uppläsare: Jan Bylund Thema-kod: Humor Speltid: 1 h 18 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176511954 (2015-10-26); Ljudbok, mp3-CD, 9789176470657 (2015-11-03)

Stockholmsjävlar

Författare: Jan Bylund
Illustratör: Johan Wanloo