de vi hade och de som aldrig blev av
Författare: Herman Lindqvist

Utgivningsdag: 2015-08-14
Recensionsdag: 2015-08-28

Uppläsare: Herman Lindqvist

Speltid: 9 h 24 min

När Herman Lindqvist tar sig an historien om Sveriges kolonier och besittningar blir det en spännande berättelse om kampen för makt och prestige under nära fyra hundra år. Våra kolonier – de vi hade och de som aldrig blev av visar Sveriges drömmar om guld och elfenben, exotiska kryddor, socker och tobak.

Det var på 1600-talet som drömmen om ett svenskt kolonialimperium uppkom. Sverige hade blivit en stormakt och ville precis som andra stormakter få in kolonialvaror på egna skepp och samtidigt exportera svenskt stål, malm, trä och tjära. De första kolonierna blev Nya Sverige i Nordamerika och Cabo Corso i Afrika. Senare tillkom Saint-Barthélemy i Västindien och under ett år dessutom hela ögruppen Guadeloupe.

Från början var det ingen som tvekade inför att kolonier byggde på handel med slavar. Ett intellektuellt, religiöst motstånd mot slaveriet växte så småningom fram, men långt efter det att andra länder hade förbjudit slavhandeln skeppades slavar till Saint-Barthélemy.
Svenskt järn byttes av engelska köpmän mot slavar i Västafrika. Då slavhandeln ökade växte också järntillverkningen i Bergslagen. Det finns ett fastslaget samband mellan de två näringarna.

Men som alltid har Herman Lindqvist letat fram roliga historier också. I boken om Sveriges kolonier berättar han om internationella skojare som lyckades eller försökte lura kronan att ge ifrån sig örlogsskepp och pengar mot att Sverige skulle få en ö någonstans. Och om hur Karl XII skrev på att sjörövarna på Madagaskar skulle flytta till Sverige med sina skepp, familjer och sina enorma skatter för att få beskydd och bli goda medborgare..

"fyller ett tomrum i vår historiska litteratur"
Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet

"Följaktligen är det värt att uppmärksamma att Herman Lindqvist närmast har dammsugit den svenska koloniala erfarenheten på exempel, vilka nyligen samlats i en behändig liten volym, Våra kolonier. De vi hade och de som aldrig blev av (Albert Bonniers Förlag). De kolonier vi faktiskt hade är lätt räknade: Saint-Barthélemy och Guadeloupe i Västindien, Nya Sverige i Delaware med omnejd samt några handelsstationer vid fortet Carolusborg i nuvarande Ghana. De kolonier som aldrig blev av är desto fler ... Lindqvist behandlar alla dessa visioner med en blandning av journalistisk anekdotstil och allmänhistorisk översiktsprosa, med följd att läsaren ­aldrig har tråkigt. Den stora mängden mer eller mindre bisarra koloniplaner gör dessutom att ­ingen besviket lär konstatera att 'det där visste vi ju redan'."
Dick Harrison, Svenska Dagbladet

"Från det tidiga 1600-talets drömmar om kontroll över Jamaica, via de infriade planerna på kolonier i Delaware och Saint-Barthélemy till Ålandskonflikten för knappt hundra år sedan, guidar Lindqvist genom det uppblåsta nationsbygge som så småningom blev det moderna Sverige."

"HERMAN LINDQVIST, känd för sina entusiasmerade framställningar, beskriver i sin nya bok med sedvanlig geist vådliga färder till havs och allehanda andra strapatser på andra sidan jordklotet. Också om orealistiska drömmar, om okunnighet i en tid då det inte fanns några encyklopedier att bläddra i, men framför allt påminner han oss om en människohandel som till och med uppmuntrades av den svenska regeringen."
Jönköpings-Posten

"Som vanligt i en Lindqvist-bok kastas man ut i en svindlande berättelse, där tempot och engagemanget är Lindqvists styrka. ... Lindqvist skriver ingående och medkännande om det här mörka kapitlet i svensk historia, och han beskriver också hur pendeln svängde med allt större motstånd mot slavhandeln och hur den till sist förbjöds på svenskt territorium 1845. Kolonin fanns kvar i svenska händer till 1878. Därmed var det slut på Sveriges korta och oglamorösa kolonialhistoria."
Östgöta Correspondenten

Recensionsdag: 2015-08-28 Genre: Historia och arkeologi Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: John Sandström Uppläsare: Herman Lindqvist Thema-kod: Historia och arkeologi Speltid: 9 h 24 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176510650 (2015-08-14); Ljudbok, CD, 9789174333077 (2015-08-14)

Våra kolonier

de vi hade och de som aldrig blev av
Författare: Herman Lindqvist