Född fenomenal

Författare: Josephine Bornebusch

Utgivningsdag: 2014-08-04
Recensionsdag: 2014-08-18

Uppläsare: Josephine Bornebusch

Speltid: 5 h 41 min

Josephine Bornebusch är kanske mest känd för sin roll som Mickan i teveserien Solsidan, där hon också skriver manus. I hennes debutroman får vi se prov på samma skruvade humor, men med ett helt eget signum. Född fenomenal är en rapp och originell ungdomsbok om Anne Frank, besatthet och statistik – och hur ett par snygga jeans kan leda hela vägen till Amsterdam. Det enda som Rut inte gillar hos sig själv är sitt namn. Och det är ju trots allt hennes föräldrars fel. Rut är nämligen självsäker, klarsynt och lite smartare än alla andra. Det här är inget hon kan rå för – hon är helt enkelt född fenomenal! Vid Ruts sida finns bästa kompisen Magda – en mytomanisk, översexuell hypokondriker helt utan spärrar – och den störige sportfånen Abbe. Fast om sanningen ska fram är Abbe ganska schysst och en solklar tiopoängare. Men för Rut finns det viktigare saker att tänka på, hon är nämligen nördigt intresserad av statistik och andra världskriget och på gränsen till besatt av Anne Franks dagbok. Därför skriver hon själv:"Hittills lever jag ett väldigt odramatiskt liv. Jag har aldrig behövt fly från nazister och ingen jag känner har suttit fängslad i ett gårdshus. Inte ens min bror, som typ borde sitta fängslad gör det, så jag är fullt medveten om att denna dagbok kanske inte kommer vara helt späckad av spänning. Men jag kommer bjuda på exakthet. När någon hittar min dagbok, om ca 100 år, då ska alla luckor vara ifyllda, allt ska vara glasklart. Så om du läser det här är jag förmodligen redan död." Men Ruts liv visar sig vara allt annat än odramatiskt. Det hela börjar med att den populära, ytliga Kattis paraderar runt i skolan i ett par nya jeans. När Rut försöker motarbeta Kattis hybris blir allt fel, och snart är Rut ansvarig för att få iväg hela sin dysfunktionella klass, med allt från lajvare till låtsasgangsters, på en skolresa. Frågan är bara vart fan de ska åka?

"Jag älskar hela boken, från första till sista bokstav, för den har allt man kan önska av en ungdomsbok och lite till. En fenomenal debut." Elle, betyg 4

"Väldigt bra debut." SVT Gomorron, betyg 4

"Rut är ett välkommet tillskott i ungdomsböckerna där dålig självkänsla ofta är i majoritet, speciellt bland tjejer. Bokens starkaste kort ligger just i skildringen av huvudpersonen, en smart och självsäker nördtjej. Språket är relativt enkelt och fullt med humor ... I en intervju berättar Bornebusch att hon ville skriva en humoristiskt bok om en tjej som inte är som alla andra och det har hon lyckats galant med!"Anna Wilner, BTJ

”Förresten älskar jag hela boken, från första till sista bokstav, för den har allt man kan önska av en ungdomsbok och lite till. En fenomenal debut.”  Elle, betyg 4

Antingen:
”En kul debut”
Eller längre:
”Bornebusch skapat en originell barnboksgestalt, som går ganska mycket på tvärs med andra litterära tonårstjejer. /…/ Av en händelse läser jag Född fenomenal samtidigt som jag läser John Greens succéroman The fault in our stars. /…/ det är ändå något mer än Amsterdamresorna som får texterna att klinga bra tillsammans. Jag tror det har med huvudpersonernas snabbtänkthet, bildningsgrad och drastiska humor att göra. /…/En kul debut är det i alla fall och fullt kompetent att stå på egna ben utan vare sig Josephine Bornebuschs kändisstatus eller Solsidan-Freddes förlagskontakter.”

"Rappt tempo, väldigt roligt ... en väldigt bra debut" Magnus Utvik, SVT Gomorron Sverige, betyg 4

"Kan inte jag också få läsa, fast jag inte är femton?" Marianne Rundström, SVT Gomorron Sverige

Recensionsdag: 2014-08-18 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Originalutgåvans utgivningsår: 2014 Uppläsare: Josephine Bornebusch Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Speltid: 5 h 41 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789173488457 (2014-08-04); Ljudbok, mp3-CD, 9789173488549 (2014-08-04)

Född fenomenal

Författare: Josephine Bornebusch

Utgivningsdag: 2014-08-04