Förlåtelsen

Författare: Hanne-Vibeke Holst

Utgivningsdag: 2012-05-25
Recensionsdag: 2012-06-05

Uppläsare: Angela Kovács

Speltid: 17 h 44 min

Hanne-Vibeke Holst nya roman har sin upptakt i fyrtiotalets Danmark och sin avslutning i 2000-talets Berlin. Det rör sig om en släktkrönika med en något oväntad öppning. Romanens huvudperson Helena är chef för Berlinoperan. Hon är skild från Martin och hon har en dotter, Sophie. När romanen börjar ska hon just tilldelas ett demokratipris. Hon har varit ansvarig för en Mozartuppsättning där regissören avslutat uppsättningen med att visa Muhammeds huvud, vid sidan av Jesus och Buddhas, uppsatt på en påle. Detta provocerande slut har väckt debatt i linje med den efter Muhammedbilderna och den har hon tagit på ett föredömligt vis, därför ska hon då föräras detta pris. Till prisceremonin har hon bjudit in Sophie, som hon har ett något ansträngt förhållande till, och dennes nye pojkvän som hon aldrig har träffat. När han dyker upp visar han sig vara muslim. Denna priskväll kommer att sluta med att Khalil, som pojkvännen heter, tar Helena och Sophie som gisslan på operan som straff för att Muhammed visats på detta förnedrande vis. Khalil låser in Sophie på toaletten och hotar med en bomb. Helena ska be om ursäkt men hon ska också berätta om sig själv. Varpå hela hennes familjs historia rullas upp parallellt. Denna parallellitet gör att vi som läsare på ett mycket effektivt sätt hela tiden ligger steget före Helena och vet mer om hennes familjebakgrund än hon själv gör.

"Det är spännande, Hanne Vibeke Holst fångar mig, jag vill snabbt läsa hela boken. Operachefen Helena Tholstrup har makt och den som har makt kan göra sina val. Det kan vara positivt, men det får också sina konsekvenser, i slutändan måste man ta ansvar. 'Förlåtelsen' är fylld av dramatik och känslor ända fram till det oväntade slutet. Kontentan i Hanne Vibeke Holst romanbygge är väl att inte låta sig styras av lögnen utan erkänna sina fel och be om förlåtelse med en gång. Annars kan livet ta helt fel vändning." Dala-Demokraten

"Danska Hanne-Vibeke Holsts "Förlåtelsen" med Angela Kovács nervigt närvarande inläsning har jag svårt att sluta lyssna på. Hanne-Vibeke Holst punkterar nuet med inskjutna berättelser i vad som formar sig till en bred släktkrönika inte utan drag av Thomas Mann. Holst är en driven berättare, som skapar sug i texten genom återkommande cliffhangers och antydningar som relaterar till komplexa sammanhang, vilka först långt senare får sin förklaring.
Som släktskildring är romanen också intressant och föder tankar på hur intressen och karaktärsdrag överförs från generation till generation."Nordvästra Skånes Tidningar (recension av ljudboken)

"Hanne-Vibeke Holsts romaner visar ofta på kvinnors svårigheter med att kombinera karriär och barn, och det gäller även för Förlåtelsen. Hon sätter också fingret på att människors mod och tro sätts på svåra prov när det verkligen gäller, som till exempel i krig och andra kriser. Man frågar sig efter läsningen: hur fördomsfri är jag själv? Jag tycker att Hanne-Vibeke Holst infriar alla förväntningar." Arvika Nyheter

"Förlåtelsen är lika mycket släktkrönika som samhällsskildring. Här gestaltas privat och politisk frihet, historiskt och i samtiden. Berättargreppet är provocerande, mångbottnat och effektivt och karaktärerna är varken onda eller goda, de är sammansatta människor." aaaaa, Amelia

"’Forlatelsen’ utvecklar sig till ett familjedrama om kvinno- och mansroller, politik, otrohet och lögner som jag har svart att lagga ifran mig.” Dagens Nyheter

"Bladvändare om svek som följer när snedstegen tigs ihjäl" VLT

"Välskrivet är det. Och spännande. Alltså helt klart läsvärt." Nerikes Allehanda

"Hanne-Vibeke Holst har skapat en mycket speciell och gripande berättelse om lögn, svek, oäkta barn, men också om hur människor måste finna en väg till försoning. Romanens upplösning blir som en hård knytnäve i magen på läsaren och det är med tårar i ögonen jag läser de sista sidornas uppgörelse, där förlåtelsen till sist kan omfatta familjens tre generationer, levande som döda." Arvika Nyheter

"Förlåtelsen är titeln - och här finns verkligen mycket att förlåta. Svek, otrohet, försummelser och lögner. En del klarar det, andra inte. Prästfrun Gerda har all anledning att bli bitter. Och blir det också med råge. Den döva dottern Karen bestämmer sig i stället för att se positivt på sin lott och genererar både glädje och livslust till sina yngre släktingar. Kanske är det ytterst det som Hanne-Vibeke Holst vill förmedla: Vi väljer själva. Emellanåt påminner ” Förlåtelsen ” om Jan Guillous ”Brobyggarna” - här gestaltas också 1900-talet genom en familjs historia. Med skillnaden då att Holst lyckas blåsa liv även i det motsatta könet: Vi får veta ganska mycket om de manliga huvudpersonerna och deras bevekelsegrunder, medan Guillous kvinnor mest utgör scenografi till karlarnas stordåd. Hur som helst: Kanske är de senaste hundra åren en trend i bokvärlden just nu och kanske får vi läsa ännu mer om det förra seklet framöver. För min del får Hanne-Vibeke Holst gärna skriva mer om vad som helst." Eskilstuna Kuriren

"Lögn och svek glöms inte bort. De ligger kvar under ytan och följer med generation efter generation. Våra barns uppväxt sätter spår i den verklighet barnbarnen i sin tur måste leva med. Det har Hanne-Vibeke Holst tagit fasta på i "Förlåtelsen" där hon skickligt vävt in fyra generationers dramatiska liv, knepiga relationer mellan far och son, mellan bröder och naturligtvis mellan mödrar och döttrar. Allt samlat i en passionerad och engagerande berättelse som inte ett ögonblick blir tråkig. Snäppet vassare än allt Hanne-Vibeke Holst tidigare gjort." Norran

"En riktig sidvändarroman" Arbetarbladet

"Jag gillar det Hanne-Vibeke Holst gör, hennes feministiska ståndpunkt, hennes sätt att avkoda samtiden, att gräva djupare i det outtalade och kanske fula." Smålandsposten

"Tempot är högt. Snabbt tecknas bilden av den effektiva avstängda karriärkvinnan som prioriterat bort sin dotter men fått imamer och rabbiner att försonas i schackpartier. En kvinnokliché - ändå roas jag av Helenafigurens genomskådande men ytliga och självbedrägliga blick på sig själv och världen." Aftonbladet

"Holsts styrka som berättare ligger just i berättelsen, i väven av händelser som flätas samman. Förlåtelsen blir snabbt en bladvändare. Spänningen hålls vid liv genom berättelsens många oväntade vändningar och moraliska dilemman." Borås Tidning

"Förlåtelsen är spännande från första sidan till den sista. Den lyckas hålla läsarens intresse för tre parallella skeenden vid liv, och den ger oss perspektiv bakåt." Värmlands Folkblad

"Den handlar om svek och oförsonlighet och om en ung kvinnas desperata metoder att nå fram till sin uppburna mamma, operachefen Helena Tholstrup." Oskarshamns Tidningen

"'Förlåtelsen' är spännande med många oväntade vändningar" Svenska Dagbladet

"Danskt gisslandrama med driv" Uppsala Nya Tidning

"Familjehemligheter blottas i släktkrönika om förlåtelse." LitteraturMagazinet

"En effektiv familjehistoria och en samtida roman fylld av dramatik, spänning och skarpsinniga iakttagelser av vad människor gör med varandra." Politiken

"Hanne-Vibekes nya roman är gripande" Extra Bladet

"Om lögn, svek, oäkta barn och om vikten av att försonas." Femina

Recensionsdag: 2012-06-05 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Margareta Järnebrand Originalutgåvans titel: Undskyldningen Originalutgåvans utgivningsår: 2011 Uppläsare: Angela Kovács Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Speltid: 17 h 44 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789173486316 (2012-05-25); Ljudbok, mp3-CD, 9789173486309 (2012-05-25); Ljudbok, CD, 9789174331615 (2012-05-25)

Förlåtelsen

Författare: Hanne-Vibeke Holst

Utgivningsdag: 2012-05-25