Författare: Ann Cleeves

Utgivningsdag: 2018-09-25
Recensionsdag: 2018-09-25

Mediakontakt: Marie Jungsand

Uppläsare: Harald Leander

Speltid: 11 h 8 min

Helena och Daniel Fleming flyttar med sina barn till den avlägset belägna orten Deltaness på Shetlandsöarna för att få en nystart. Sonen Christopher har autism och föräldrarna hoppas att en mindre skola ska ge honom bättre stöd än han fått på sin förra skola i London. Men familjen märker snart att alla i det lilla samhället inte är lika glada över deras ankomst. Någon skickar Helena små teckningar av en streckgubbe i en snara.

Det visar sig att den tidigare ägaren av familjen Flemings nya hus begick självmord genom att hänga sig i ladan på gården. När Emma Shearer, barnflicka hos traktens läkare, hittas hängd i samma lada rubriceras dödsfallet som mord, inte självmord. Inom kort sprids skvallret om hennes förhållande med Daniel som en löpeld, och fallet hamnar på Jimmy Perez bord. Kommer Perez att lyckas hitta Emma Shearers mördare innan familjen Fleming har krossats för alltid?

Vild eld är den totalt sett åttonde boken i Ann Cleeves Shetlandserie och del fyra i den nya kvartetten. Cleeves böcker ligger till grund för teveserien Shetland, som sänts på SVT.

"Cleeves avslutar sin serie med polisen Jimmy Perez värdigt och välskrivet och med en intressant historia. Miljön har som alltid i den här bokserien en viktig roll, inte bara som inramning och skådeplats - här finns en speciell mentalitet som också påverkar intrigen. Själva fallet och utredningen är komplicerade, precis som livet och mänskliga relationer; så bygger man trovärdighet i en deckare."

"Styrkan i Cleeves Shetlandsserie ligger i författarens fina förmåga att kombinera natur och människor – vacker natur med människors mörkaste sidor och människors ljusaste sidor i en mörk och instängd miljö. Utifrån det har hon i varje bok lyckats konstruera en engagerande och smart mordgåta ... Vi är många som trivts på Shetlandsöarna med Cleeves och som nu kommer att sakna serien. Som tur är så håller den bra för omläsning."

Skånska Dagbladet

"Vid sidan om att hon kan berätta en historia är Cleeves också suverän på att skildra miljöer och människor utan, om det kan beskrivas så, att skildra dem. Blott några ord räcker för att Shetlandsöarnas natur och människor ska bli synliga för läsaren. Alla hennes Shetlands-deckare är skrivna i symbios med det karga landskapet, lilla invånarantalet och isolerade livstempot."

Smålandsposten

Hallands Nyheter

"Kvaliteten är hög. Vild eld är en kuslig skildring, med målande beskrivningar av dramatisk miljö."

Skaraborgs Allehanda

Om "Mörk jord", tredje delen i den andra Shetlandskvartetten:

"Mörk jord är utan tvekan den lerigaste och regnigaste av Ann Cleeves böcker men samtidigt märks det att den här serien börjar närma sig slutet – trådar knyts ihop och trots en både mörk och livsfarlig utredning kanske lite ljus kan anas i Jimmy Perez liv. Suverän läsning för alla som är lika beroende av den här serien som jag."

Norra Skåne

"Ann Cleeves intelligenta bollande med skam, svikna förhoppningar och vanligt enkelt fifflande för att komma över kosing, är välgörande fritt från brösttoner ... Det som gjort hennes böcker lästa och prisbelönade är att de är litterära romaner samtidigt som de tillhandahåller spänning."

Östgöta Correspondenten

Om "Tomma luften", andra delen i den andra Shetlandskvartetten:

”Här finns inget onödigt, överdrivet våld, inget frossande i grymma detaljer. I stället handlar det om snåriga relationer, hemligheter ur det förflutna och kriminalare med mänskliga sidor. Tomma luften är, precis som hennes tidigare böcker, avkopplande och välskriven spänningslitteratur.”

Norrtelje Tidning

Om "Dött vatten", första delen i den andra Shetlandskvartetten:

”Ett mindre mästerverk.”

Expressen

Recensionsdag: 2018-09-25 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Jan Järnebrand Originalutgåvans titel: Wild fire Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Uppläsare: Harald Leander Platser: Shetlandsöarna, Storbritannien Tidsperioder: 2010-talet Serie: Andra Shetlandskvartetten Thema-kod: Polisromaner Speltid: 11 h 8 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178270248 (2018-09-25)

Boken ingår i serien Andra Shetlandskvartetten

Vild eld

Författare: Ann Cleeves