Älska, glömma och förlåta

Författare: Lori Nelson Spielman

Utgivningsdag: 2017-07-14
Recensionsdag: 2017-07-28

Uppläsare: Viktoria Flodström

Speltid: 11 h 9 min

Älska, glömma och förlåta är en varm roman om kraften i att förlåta och bli förlåten. Viktiga i berättelsen är de så kallade förlåtelsestenarna. Stenarna skickas med ett kedjebrev och två enkla uppmaningar: att förlåta för att därefter be om förlåtelse. Men Hannah Farr, New Orleans mest populära programledare, nappar inte. Hon dejtar stadens borgmästare, är väldigt förtegen om sitt privatliv och har gömt undan sina egna stenar i närmare två år – och hållit tyst om sitt förflutna i snart tjugo år. Men när Hannahs gamla vän Fiona Knowles, som skapat stenarna, är med i hennes tv-show, öppnar hon plötsligt upp om åratal av svåra konflikter med sin mamma. Ivrigt påhejad av sina fans, ifrågasatt av sina vänner och anklagad av sin pojkvän för att förstöra hans politiska karriär går hon mot sin vilja ut i offentligheten för att söka försoning. När Hannah kan se klarare på vad som hänt i det förflutna inser hon att den sanning hon klamrat sig fast vid sen hon var ung inte stämmer alls. Hon måste finna modet att lösa knutarna från uppväxten om hon inte ska riskera att förlora kontakten med sin mamma och möjligheten att leva ett liv där hon är sann mot sig själv för alltid.

"Älska, glömma och förlåta är en bok man bara älskar att läsa. En härlig blandning av mörker och ljus samt kärlek."
Amelia

Amelia

"[O]vanligt stark amerikansk bok. [...] Lori Nelson Spielman lyckas ta upp förlåtelse, svek och skuld så att man blir lite omtumlad." Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"Lysande prosa, en modig hjältinna och en rad oväntade twister bäddar för härlig läsning." Kirkus

“Spielmans hjältinna är lätt att tycka om och relatera till och den kärleksfulla kraften i att förlåta och bli förlåten genomsyrar den här gripande romanen. " Library Journal

"En som sagt välskriven berättelse med en del oväntade vändningar." BTJ (Anette Nilsson, häfte 17)

"Under drygt 200 sidor känns boken som ett förutsägbart pekoral, där det väntade sker enligt klassisk USA-modell. Sedan börjar det hända oväntade saker. Lori Nelson Spielman får ihop en intressant historia som håller hela vägen." Skaraborgs Allehanda

Recensionsdag: 2017-07-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Ing-Britt Björklund Originalutgåvans titel: Sweet Forgiveness Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Uppläsare: Viktoria Flodström Boktyp: feelgood Platser: USA Tidsperioder: 2010-talet Thema-kod: Romance Speltid: 11 h 9 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176514900 (2017-07-14)

Älska, glömma och förlåta

Författare: Lori Nelson Spielman

Utgivningsdag: 2017-07-14