Författare: Mattias Edvardsson

Utgivningsdag: 2017-02-14
Recensionsdag: 2017-02-28

Mediakontakt: Bonnierpress

Uppläsare: Johan Svensson

Speltid: 10 h 23 min

I mitten av 1990-talet påbörjar Zackarias Levin en skrivarutbildning på Lunds universitet. Där lär han känna tre personer som kommer att påverka hans liv på oväntade sätt. De är alla på flykt från någonting och delar samma dröm om att få skriva. Men i takt med att de kommer närmare sin lärare, den framstående poeten Li Karpe, och dessutom lär känna den legendariska författarikonen Leo Stark, förändras för alltid deras bild av skrivandet – och kanske av hela livet.

Tolv år senare får Zackarias sparken från sitt mediejobb, flickvännen dumpar honom och han tvingas flytta tillbaka till sin mamma i Skåne. För att försörja sig bestämmer han sig för att skriva en bästsäljare om den där omvälvande tiden då Sveriges stora författarstjärna försvann spårlöst och en av Zackarias närmaste vänner dömdes för mord.

Men minnet är inte alltid pålitligt. Och vad är egentligen viktigast: att förhålla sig precist till sanningen eller att berätta en bra historia?

”Om du söker något starkare att roa dig med, kan jag rekommendera En nästan sann historia av Mattias Edvardsson. Mysteriet i den varar garanterat längre än vad ett påskägg gör, faktiskt är det svårt att lista ut hur det ska sluta in i det sista. Dessutom är det här en riktigt välskriven roman/deckare.”
Blekringe Läns Tidning

”Det är skickligt berättat med snygga övergångar och det finns också en vällustig beskrivning av kursen med alla pretentiösa deltagare, fångat på kornet. Man får lust att tro på en nästan sann historia.”
Ålandstidningen

”Den metafiktiva inramningen funkar och blir en härlig krydda för den litteraturälskande läsaren.”
LitteraturMagazinet

”Jag fullkomligt älskar En nästan sann historia. Allt med den. De två berättelserna som snyggt flätas ihop på slutet. Språket som är vackert, lite poetiskt och samtidigt flyter på hur lätt som helst när jag läser. Karaktärerna, så levande och komplicerade, både i dåtid och nutid. Och så klart, den handlar om att skriva, om böcker, om att älska litteraturen. Under läsningen fick jag lite samma känsla som jag hade när jag läste Donna Tartts Den hemliga historien, och den tänker jag fortfarande på flera år senare. Enligt mig är Edvardsson ännu bättre. Det här är en bok som jag kommer att sätta i händerna på alla jag kan och vara avundsjuk för att de får uppleva den för första gången.”
Vargnatts bokhylla

”Äntligen är det recensionsdag för en av höstens absolut bästa (ja, jag är säker), En nästan sann historia av Mattias Edvardsson! … Det här är en suggestiv berättelse … Det är oerhört medryckande och som alltid när det gäller Mattias Edvardssons texter, otroligt välskrivet och psykologiskt trovärdigt. Jag sögs in i den här berättelsen och kom ut på andra sidan överraskad och omskakad.”
Fru E:s böcker

”Boken får karaktären av en klassisk pusseldeckare, där man steg för steg får pusselbit efter pusselbit. Jag gillar det här greppet om berättelsen, de sista raderna i varje kapitel blir en cliffhanger som får mig att hela tiden vilja läsa vidare. … För mig är det här framförallt ett relationsdrama, och det är så enormt bra skrivet. Jag skulle kunna läsa boken enbart för språket som är så stringent och som ofta gör helt oväntade saltomortaler så att jag drar efter andan.”
Just nu – just här

”En nästan sann historia är en fängslande berättelse som lever kvar efter avslutad läsning. … Personerna är skickligt tecknade, där hoppen i tid mellan 90-tal och nutid gör att man får en nyanserad bild. … Jag älskar den här typen av metahistorier där historierna går i varandra och det är en historia i en historia. … Fascinerande och välskriven berättelse om den ultimata sanningen. Om den finns.”
Lottens bokblogg

”En nästan sann historia är en riktigt spännande och klurig historia. Eftersom sanningen inte alls är konstant så vecklas hela tiden nya blad fram. Det är lite brittisk who-dunnit helt enkelt.”
Evas bokvärld

”En nästan sann historia är en ovanligt smart skriven typ av spänningslitteratur som också tar steget in i själva litteraturens högborg då det är en skara författaraspiranter som utgör själva persongalleriet och även en universitetsutbildning som får bli scenen för dramat. Boken är spetsfundigt, pricksäkert och stiligt skriven, och En nästan sann historia sticker ut på många sätt.”
Johannas deckarhörna

”Mattias Edvardsson har de senaste åren blivit en av mina favoritförfattare. En nästan sann historia är den fjärde jag läser av honom och genren är lite svår att bestämma, men han verkar bemästra alla genrer han ger sig på. … Det är något med språket i Mattias Edvardssons böcker som alltid får mig att nästan hetsläsa. Alla ord kommer så naturligt, det bara flyter på och det blir aldrig jobbigt att läsa.”
Bokföring enligt Monika

”Kan man ha en ny favoritförfattare efter att ha läst två böcker? I så fall har jag precis fått det. … en roman som jag dels ville sluka så fort som möjligt, dels spara för att ha den kvar så länge det bara gick. Sidan av mig som ville sluka den vann, det tog mig inte ens två dagar att läsa ut den.”
Vargnatt

”Mattias Edvardssons författarskap går från klarhet till klarhet. För varje roman som jag läser så möter jag en allt mer tydlig berättaröst och ett språk som fortfarande är lättläst samtidigt som det är allt mer precist. … Jag gillar drivet i berättelsen, jag gillar miljöbeskrivningarna och jag gillar Zack. … Han är mänsklig och sympatisk. Det är egenskaper som ofta gör att jag vill läsa vidare. Jag vill läsa mer.”
Och dagarna går

”Mattias Edvardssons språk är effektivt och välskrivet. Boken är spännande och lättläst, men saknar inte djup och träffsäkra människoskildringar. Beskrivningarna av människors psyken och beteenden är trovärdiga och väl skildrade. Boken är en blandning av en spänningsroman om ett mordfall och en metaroman, en roman om tillkomsten av en roman. Mattias Edvardssons bok är medryckande och spännande och lovar gott inför framtiden.”

Blekringe Läns Tidning

Ålandstidningen

LitteraturMagazinet

Vargnatts bokhylla

Fru E:s böcker

Just nu – just här

Lottens bokblogg

Evas bokvärld

Johannas deckarhörna

Bokföring enligt Monika

Vargnatt

Och dagarna går

Recensionsdag: 2017-02-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Omslagsformgivare: Elina Grandin Uppläsare: Johan Svensson Thema-kod: Thrillers / spänningsromaner Speltid: 10 h 23 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176513958 (2017-02-14)

En nästan sann historia

Författare: Mattias Edvardsson

Utgivningsdag: 2017-02-14