Författare: Carin Hjulström

Utgivningsdag: 2016-04-13
Recensionsdag: 2016-04-27

Mediakontakt: Karin Wahlén

Uppläsare: Gunilla Leining

Speltid: 10 h 46 min

Åren har gått, Frida är nu en rutinerad programledare i radio och frånskild tvåbarnsmamma som söker kärleken efter 40. Kärlek sökes av Carin Hjulström är en dråplig, rolig och varm feelgoodroman om att våga ta steget. Radioprataren Frida Fors är proffs på relationer i programmet ”Sena Samtal” där hon pratar med lyssnare från hela landet. Men när yngsta barnet lämnar hemmet i Göteborg blir tomheten i radhuset obeskrivlig. Påhejad av vänner och arbetskamrater ger hon sig motvilligt ut på jakt efter den kärlek hon sedan länge gett upp hoppet om. Lika trygg som hon känner sig i jobbet, lika kantstött känner hon sig privat. Hon provar med krogen, men utan framgång. Nätet tycks vara den nya mötesplatsen. I nätdejtingträsket träffar Frida längtande, kränkta, vilsna och besynnerliga män, den ena mer tilltufsad än den andra. Det blir många koppar kaffe på stadens kaféer, promenader i Botaniska och stela middagar på Brasserie Lipp. Trevande samtal, förhoppningar och monumentala besvikelser. Frida upplever såväl stormande förälskelser som kostsamma nederlag. Hon är väl helt enkelt en av dem som aldrig hittar den rätte …

"Hennes nya chick lit-roman är rena Love Actually. Ni minns väl den charmiga brittiska romantiska komedin där det regnade kärlekspar? Carin Hjulström strösslar på samma sätt med parallellspår med bifigurer ... Det som gör Kärlek sökes till en så fin läsfåtöljskompis är både det lättflytande språket och den roliga intrigen. Att som läsare följa Frida är som att trygg och osedd sitta bredvid en singelkompis vid dejtingdatorn: helt oemotståndligt, även om man får akta sig för att bli cynisk på kuppen ... Om Carin Hjulström fortsätter så här kan Martina Haag lugnt pensionera sig, då kommer Sveriges nya chick lit-drottning att bo i Göteborg."

"Vackert och klarsynt om ensamhet, och om hur svårt det är att hitta en ny kärlek."

"Bedårande och kul. Jag skrattar högt. För att några sidor senare plocka fram skämskudden när beskrivningarna av vuxendejterna blir alltför pinsamma. Men mest imponeras jag av Carin Hjulströms förmåga att blanda lätt handlag med precis lagom mycket allvar." (4 av 5)
Tara

"Lättläst och småroligt men också känslosamt."
Blekinge Läns Tidning

"Som vanligt när det gäller Carin Hjulström är historien flyhänt berättad, lättläst och har driv."
Norköpings Tidningar

"Efter tjugo år återkommer nu Frida Fors som medelålders kvinna i sökandet efter kärlek ... Karriären har äntligen tagit fart, den osäkerhet och ängslan som läsaren känner igen från Finns inte på kartan (2009) och Hitta vilse (2010) har ersatts av en fast tjänst som rutinerad radiopratare med utflugna barn och radhus med täppa. Som så många andra har hon gett sej in i dejtingdjungeln på internet, vilket visar sej vara svårare än hon föreställt sej. Kaffedrickande och promenader med hugade aspiranter som alla söker kärlek, blandas friskt med författarens välkända träffsäkerhet kring vardagsdetaljer." BTJ

Om Irene Panik

"En humoristisk och underhållande bladvändare!"
Sydsvenskan

"En varmhjärtad och underhållande feelgoodroman som man blir på gott humör av."
Norran

"Underfundigt och raljant, skrivet med lätt hand och med glimten i ögat."
Tara

"Carin Hjulström tar verkligen ut svängarna i höstens roman och det med den äran. Det är roligt, underhållande och lättsmält, påminner inte så lite om ’Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’ och har samtidigt ett – visserligen väl inbäddat, men dock – stråk av allvar i botten."
Östgöta Correspondenten

"Många skratt blir det."

"Carin Hjulström skriver humörhöjande om att följa sin dröm och matar på med pricksäkra iakttagelser längs resans gång."
M-magasin

Recensionsdag: 2016-04-27 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Uppläsare: Gunilla Leining Serie: Frida Fors Thema-kod: Feelgood Speltid: 10 h 46 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, mp3-CD, 9789176470466 (2016-04-12); Ljudbok, digital, 9789176511329 (2016-04-13)

Boken ingår i serien Frida Fors

Kärlek sökes

Författare: Carin Hjulström