Skymningslandet

Författare: Marie Hermanson

Utgivningsdag: 2014-10-24
Recensionsdag: 2014-09-02

Uppläsare: Kerstin Andersson

Speltid: 7 h 26 min

Timanställd på hotell. Jobba tills man spyr och kastas ut när man inte behövs längre. Enda semestern man kan få är en utflykt till Slottsskogen med mobilen på så att jobbet kan nå en. Lägenhet i andra hand, men hon som hyr ut den vill ha tillbaka den omedelbart. Och de lyckade föräldrarna med sina fasta jobb reser till Paris och river ens gamla rum i villan för att få större vardagsrum. Tjugotvååriga Martinas valmöjligheter är lätt räknade. Så när hon träffar sin gamla kompis Tessan, som erbjuder henne ett boende på en herrgård i närheten säger hon inte nej. Tessan har inte heller haft mycket att välja på. Det visar sig att hon är anställd av en gammal dam som husa. Husa på fyrtiotalet. Det är i den tiden den gamla damen befinner sig mentalt. Hon lever sitt liv som under andra världskriget och bjuder verserade herrar på inbillade middagar. Martina och Tessan accepterar sina roller i hennes fantasivärld. De bor bra och betalar ingen hyra. Men de blir fler. Först en vilsen tonårstjej på rymmen. Sedan två killar som Tessan och Martina träffat under en kväll på stan. Ingen har funnit sin plats i livet, men alla finner de sig väl tillrätta på herrgården. De börjar fantisera om att få leva kvar där. I Skymningslandet. De sätter en plan i verket för att få ärva herrgården. Tills en oanmäld och mycket ovälkommen besökare dyker upp. Som stör deras planer och sätter ett fruktansvärt händelseförlopp i rörelse. Skymningslandet är en både satirisk och spännande berättelse om hur arbetslöshet och bostadsbrist kan driva unga människor in i en både lockande och farlig kollektiv fantasi.

"Det är en överraskande roman, som växer lika oroväckande som växtligheten runt herrgården."
Lotta Olsson, Dagens Nyheter

Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"Marie Hermanson skulle kunna jobba extra som överbetald 'script doctor' i Hollywood. Jag vet inte många samtida författare med litterära anspråk, inhemska eller utländska, som får till så helgjutna intriger. Bra uppslag kan vem som helst få. För att förvalta dem väl i romanform - dramaturgiskt och psykologiskt; tematiskt, stilistiskt och motiviskt - krävs en sällsynt kombination av självdisciplin och inlevelseförmåga, och en inte mindre sällsynt tilltro till både berättandet och läsaren."

Niklas Qvarnström, Sydsvenskan

"Vare sig man läser 'Skymningslandet' rent bokstavligt – som en spänningsroman i en estetiskt tacksam miljö – eller metaforiskt – om en ungdomsgeneration som i brist på mål och mening i det verkliga livet tvingas in i imaginära världar – är Hermanson en tillräckligt driven författare för att lura in och hålla kvar sina läsare i sitt alldeles egna litterära skymningsland."

Martin Lagerholm, Kristianstadsbladet

"'Skymningslandet' är ingen roman som diskuterar Rut och Rot, det är en sagoskimrande skildring av en tillvaro där slavjobbsverkligheten blivit så outhärdlig att man måste fly från den."

Bodil Juggas, Arbetarbladet

"Det är en roman helt rätt i tiden"

Frida Samsonovits, Göteborgs-Posten

Recensionsdag: 2014-09-02 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2014 Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Uppläsare: Kerstin Andersson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Speltid: 7 h 26 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, CD, 9789174332735 (2014-09-02); Ljudbok, digital, 9789173488785 (2014-10-24)

Skymningslandet

Författare: Marie Hermanson

Utgivningsdag: 2014-10-24