Författare: Jens Lapidus

Utgivningsdag: 2014-06-03
Recensionsdag: 2014-06-19

Mediakontakt: Stephanie Tärnqvist

Uppläsare: Jonas Malmsjö

Speltid: 17 h 2 min

Möt Teddy och Emelie, ett omaka radarpar med kass personkemi. Teddy har bestämt sig: han är färdig med brott efter åtta år på anstalt. Men han har inte en krona på fickan, Arbetsförmedlingen är ett skämt och han sover på sin syrras soffa. Läget blir akut när en indrivare hör av sig och kräver pengar. Emelie är påläggskalv på advokatfirman Leijon, en boutiquebyrå i Londonklass. Men en framgångsrik karriär känns avlägsen och extremt svåruppnåelig. Så ger en av byråns delägare henne ett oväntat uppdrag. Ett uppdrag som hon inser att hon varken kan eller får tacka nej till. Tillsammans med Teddy ska hon ta reda på vad som har hänt den försvunne Philip Schale: investerare och jättestekare med en meritförteckning som blir märkligare ju djupare de gräver. Emelie vill upp och Teddy vill bli av med sina skulder. Hon har valts för att hon är kompetent och plikttrogen, han har valts för att ... ja, varför? Uppdragsgivaren vet något om Teddy som ingen annan känner till. Och kidnapparnas tålamod rinner undan som sand i ett timglas. Vip-rummet är den första delen i en ny serie av Jens Lapidus, som efter Snabba cash, Aldrig fucka upp och Livet deluxe är en av Sveriges mest lästa och uppburna kriminalförfattare.

"Jens Lapidus nya - jäklar vilket drag den har. Vip-rummet blir dunderläsning i sommar. (...)  Det är business-class på Vip-rummet jämfört med Snabba cash-romanerna men Jens Lapidus berättar lika rasande snabbt och smart. Rätt jargong till rätt person, aldrig fel tonhöjd i de inre monologerna." Bodil Juggas, Arbetarbladet

"Jens Lapidus nya - jäklar vilket drag den har. Vip-rummet blir dunderläsning i sommar. (...) Klassamhället blir gediget genomskuret. Lapidus snittar rakbladsvasst. Perverterade rikingsnobbar i ena kapitlet, pisskontroller på Österåkeranstalten i det andra. (...) Det är business-class på Vip-rummet jämfört med Snabba cash-romanerna men Jens Lapidus berättar lika rasande snabbt och smart. Rätt jargong till rätt person, aldrig fel tonhöjd i de inre monologerna." Bodil Juggas, Arbetarbladet

"Liksom Jens Lapidus tidigare romaner är Vip-ru​m​met en äkta bladvändare (...) Det kommer mer Emelie och Teddy, och det ser lovande ut." Rikard Flyckt, Jönköpings-Posten

"Vip-rummet (är) en mycket lovande inledning på en serie som blottlägger klassklyftor och samhälles hårt cementerade orättvisor lika starkt som Lapidus tidigare böcker." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"Kungen av sommarens hängmatta. Författarens nya roman Vip-rummet är spänningslitteratur de luxe - och skär ett tårtsnitt i klasssamhället." Kulturtoppen, Arbetarbladet

"Boken blir ett snyggt försvar av den kloka rättsstaten och en stenhård kritik av arbetslinjen på advokatbyråer. Så söker man politik i boken får man det. (...) Det är lite American Psycho över Vip-rummet, Bret Easton Ellis satir av konsumtionssamhället från 1991. Här finns den farliga fåfängan och våldet hos en ung man som vet att han äger världen (...)" Ulrika Milles, SVT Nyheter Kultur

"Det är intelligent, trovärdigt och tempofyllt. Personporträtten är lysande." Per Erik Tell, Trelleborgs Allehanda

"(...) enligt oss på Moore den perfekta sommarläsningen – Lapidus känns igen och det är skönt med en ny bokserie från honom." Moore Magazine

"(...) Lapidus är fortfarande ensam i den egenskapade genren Stockholm noir. Perfekt hammocklitteratur." Linus Wennblom, Skaraborgs Allehanda

"Jens Lapidus har en imponerande förmåga att göra sina historier trovärdiga." Ernst Klein, Östgöta-Correspondenten

"Det går inte att förneka att Lapidus är en mycket skicklig kriminalförfattare. Tempot är högt, spänningen byggs upp oklanderligt, och det är svårt att lägga romanen ifrån sig. Både person- och miljöskildringen håller hög klass." Magnus Persson, Svenska Dagbladet

"Formellt är det kriminalromaner Lapidus skriver, men det som gör dem läsvärda är något annat: Ambitionen att vara en Biblioteksgatans och Brandbergens Balzac, att göra ett tvärsnitt genom det tidiga 2000-talets svenska klassamhälle.

Det är de sociala koderna, symbolerna och moralsystemen som intresserar brottmålsadvokaten Lapidus. Det är hans blick för dessa fenomen som placerat honom i det tunna elitskiktet i den svenska deckarligan." Per Svensson, Sydsvenskan

"Tillsammans med Emelie, påläggskalv på advokatbyrån, börjar Teddy sökandet efter Philip och en både spännande och gripande berättelse om svek, skuld och perversion rullas upp. Tempot är högt, men Lapidus har ett lättare handlag och lugnare andning än förut, vilket gör den samhällskritiska dimensionen tydligare. Hos Lapidus möter vi ett Sverige där de starka har makt att ändra alla spelregler, ett moraliskt och politiskt ruinlandskap där solidaritet är ett livsfarligt tecken på svaghet. Att Vip-rummet i likhet med sina föregångare är en bladvändare, gör inte saken sämre." Ragnar Strömberg, Göteborgs-Posten

"Lapidus fortsätter, genom sitt sätt att skriva, att ställa viktiga frågor om hur vi ser på varandra. (...) Jag skapar mig en bild av en karaktär utifrån vad jag hittills vet, men får sedan snabbt modifiera den några sidor senare. Alla tycks ha sina skelett i garderoben. Eller obearbetade barndomsupplevelser. Det gör den vanligtvis så oerhörda sista sidan i en bok, där inget mer kan sägas eller förklaras, så mycket mer oerhörd. (...) Återstår att se vad resten av den utlovade serien har att erbjuda. Förhoppningsvis mer av Jens Lapidus förmåga att nyansera samhällets baksida. Och framsida. Mer av konsten att komplicera. Livet." Per-Johan Thörn, Dagen

"Jens Lapidus fortsätter att imponera med initierade skildringar från olika samhällsmiljöer. Det är välskrivet, spännande och har flera ingångar som lovar gott för kommande böcker." Skydd & Säkerhet

Recensionsdag: 2014-06-19 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2014 Uppläsare: Jonas Malmsjö Thema-kod: Thrillers / spänningsromaner Speltid: 17 h 2 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789173488020 (2014-06-03); Ljudbok, mp3-CD, 9789173488310 (2014-06-03); Ljudbok, CD, 9789174332506 (2014-06-03); Ljudbok, lågpris-CD, 9789174131352 (2014-10-02)

VIP-rummet

Författare: Jens Lapidus

Utgivningsdag: 2014-06-03