Illustratör: Chrissie Zullo

Utgivningsdag: 2018-09-10
Recensionsdag: 2018-09-10

Mediakontakt: Sissel Hedqvist

Uppläsare: Elin Ek

Speltid: 3 h 24 min

Athena är tolv år och tar ingen skit. Hon tycker inte heller att jorden ska ta någon skit, så för att rädda allt (någon måste ju!) har hon startat aktivistgruppen Rädda-Jorden-Klubben med sina kompisar. En rolig, smart och engagerad bok för alla tweenies av fenomenalt tonsäkra Elin Ek, som här gör sin skönlitterära debut.

Rädda-Jorden-Klubben startades när de gick i femman och såg en hemsk film om polarisarna, deras viktigaste arbetsmaterial är post-it-lappar och den viktigaste mötesregeln är att det måste bjudas på kladdkaka. I klubben finns kompisarna Ronja, Love, Aicha och Yousef. Yousef är Athenas nästbästis efter Ronja. Han har brunt lockigt hår, gröna ögon och är världens snällaste människa och han säger att Athena är den roligaste personen han någonsin träffat. Eventuellt är Athena något kär i honom.

Athena tycker själv att hon är ovanligt smart och påhittig, och det hjälper rätt bra just nu när livet är svårare än vanligt. Hennes mamma ligger på sjukhus med det kommande bebissyskonet i magen, och Athena och hennes två bröder måste bo hemma hos sin farmor och farfar. Ka-ta-strof! - och än värre blir det när hon av misstag råkar ställa till det alldeles förfärligt för sin bästis! Athena som vanligtvis brukar klara allt och lite till måste nu försöka rädda Ronjas heder och ställa allt tillrätta innan någon märker vad hon gjort. Men hennes fiffiga plan leder till något ännu värre, och när Yousef upptäcker att Athena är en BROTTSLING kan livet lika gärna vara slut. Hur ska hon klara sig ur det här?!

"...omöjlig att värja sig ifrån" /.../ "...spännande, rolig och engagerande" /.../ "...kraften och självsäkerheten hos Athena gör mig helt lycklig" Go'kväll, SVT, 6 november 2018

"Kraften och självklarheten hos Athena 12 år gör mig lycklig! Tror du mig inte så gå bums till närmsta bibliotek fråga efter boken och slå upp sidan 38 och sidan 39 när Athena förklarar för farmor varför hon inte kan duka bordet till middagen. Helt underbart!" prickigapaula.blogspot.se

"Lättläst, rolig och med lite lagom mycket drama som jag tror är perfekt för den tilltänkta åldersgruppen. Athena är en väldigt rolig och målmedveten tjej - hon ska hjälpa till att rädda jorden, hon upplyser folk om när de gör fel eller något som kan skada miljön och har till och med skapat en Rädda-Jorden-Klubb med sina vänner." vargnattsbokhylla.se

Hon är väldigt uppfriskande att läsa om. Samtidigt som hon är stark i sig själv vågar hon också visa känslor, vid ett tillfälle pratar hon om att hela hennes familj är sådana som känner väldigt mycket och visar det. Det är fint tycker jag!

"Det här är en riktigt, riktigt rolig och smart bok. Läs den! Läs den högt! Bli miljöaktiv!" minabibliotek.se

"Det här är en riktigt, riktigt rolig och smart bok. Läs den gärna högt för det är många blinkningar till oss gamlingar. Elin Ek är mer känd som Grynet och det här är hennes första barnbok. Grattis oss som får läsa om Athena!" barnochungdomsbok.blogspot.se

"Äntligen gör Elin Ek skönlitterär debut och som hon gör det! Den här gången är det inte Grynet som tar plats men Athena är en fullgod efterträdare. Med humor, klokskap och lätt hybris guidas vi genom tillvaron ur en 12-årings perspektiv. I Athenas antheckningar får vuxenvärlden sig en och annan känga och goda råd, allt bubblar av humor och tänkvärdheter. Mycket glädjande med en tjej i huvudrollen då den humoristiska genren vanligtvis befolkas av killar. Tack Elin!
Athena får både mig och 10-åringen att skratta högt och jag rekommenderar varmt att läsa den tillsammans i familjen." barnensboktips.se

"Grattis världen! Jag är här nu! är otroligt engagerande, jag ville inte missa en minut. Elin Ek läser själv in sin bok och det är ett fantastiskt sällskap, en otroligt bra uppläsning. Det här är en verklig pärla till bok, en bok att tipsa om när du behöver något roligt till en 9-12- åring (och så slipper du tipsa om de där dammiga gamla böckerna som var roliga på 1990- talet men idag mest är sunkiga) – eller, när du behöver något roligt och fint till dig själv. Jag instämmer verkligen med titeln: Grattis världen! Athena är här nu!" eliläserochskriver.se

"Vi läste boken om Athena som högläsningsbok men jag hade kunnat läsa denna själv. Både mamma och lillebror tyckte boken var rolig så jag fick inte läsa den själv. Boken handlar om Athena som är en tuff och målmedveten tjej som vill rädda vår planet. Hennes familj är lite rörig just nu men det reder till slut ut sig precis som de tokigheter Athena hamnar i. Vi gillade verkligen denna bok och hoppas att det kommer att komma en uppföljare." Gustavs bokhylla, 26 oktober 2018, BOKUS.se

"Alltså alltså jag älskar Athena! Jag lånade hem boken från bibblan jag jobbar på, började läsa men såg jag att boken fanns inläst av författaren själv. Elin Ek - Grynet. jag började lyssna. En av de bästa uppläsningarna jag någonsin hört. /.../Underbart smarta, kloka, roliga och varma Athena vilken lycka det är att få dela 174 sidor eller 3 och en halvtimme (ljudbok) tillsammans med dig. Hoppas hoppas få läsa om dig i fler böcker. Kraften och självklarheten hos Athena 12 år gör mig lycklig! Tror du mig inte så gå bums till närmsta bibliotek fråga efter boken och slå upp sidan 38 och sidan 39 när Athena förklarar för farmor varför hon inte kan duka bordet till middagen. Helt underbart!" prickigapaula.blogspot.se

"Boken är superbra! Den är lättläst, spännande och rolig. Man lär sig om jordens miljö och vad man kan göra. Jag kunde inte sluta läsa!" Betyg 5 KP av 5, Tilla Thorell, 10 år, Kamratposten

"Bokens huvudperson är en modern Pippi som vägrar bli insorterad i ett fack. Hon är supersmart och klurig och hittar de mest påhittiga lösningar." /.../ "Athena genomskådar en lat och bekväm vuxenvärld, som slutat ta ansvar för kommande generationer." Upsala Nya Tidning

"Författaren har skrivit en humoristisk och lättläst bok där skildringen av den engagerade Athena och hennes vardagsliv är bokens styrka. Huvudpersonen har drag av författarens alter ego och låter inte sig sättas på. Sammanfattningsvis hoppas jag på att få läsa mer om Athena framöver." Anna Wilner, BTJ

Recensionsdag: 2018-09-10 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Illustratör: Chrissie Zullo Originalutgåvans utgivningsår: 2018 Uppläsare: Elin Ek Serie: Athena Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: roliga berättelser Speltid: 3 h 24 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178270781 (2018-09-10)

Boken ingår i serien Athena

Athena. Grattis världen! Jag är här nu!

Författare: Elin Ek