Kring denna kropp

Författare: Stina Wollter

Utgivningsdag: 2018-09-21
Recensionsdag: 2018-09-21

Uppläsare: Stina Wollter

Speltid: 8 h 28 min

Med vidöppen blick och personlig röst berättar Stina Wollter om människor, möten och händelser som påverkat henne. Hon ger sig ut på en slags upptäcktsfärd i den egna kroppens historia. Vad har berört, invaderat, påverkat, lyft och sänkt den?

Det handlar om nygamla ideal, om motstånd, frihetskänslor, förändring – och om vägen fram till försoning. Genom att ta tillbaka bilderna av oss själva kan vi bestämma villkoren och skapa nya, mänskligare, normer. För att de gamla är livsfarliga.

"Få böcker känns så självklara att rekommendera som denna. Den är som en varm hand som stryker mjukt över en spänd axel, som uppmanar till en stunds vila." Femina

"Årets författare 2018!" Tidningen Vision

"Stina Wollter slår an på alla mina strängar – hennes kroppsepos är stor konst... Stina bjuder in till personliga berättelser om sin egen kropp, tar med läsaren på en accepterande resa, det är stort och berättarskickligt." Östersundsposten

"Stina Wollter gör upp med normer och ideal i Kring denna kropp, en bok som lyckas vara både upprorisk och kärleksfull... Man behöver inte ha satt sin fot på Instagram för att läsa Kring denna kropp. Man behöver inte heller ha kämpat med att vara vare sig bullrig eller tjock - Kring denna kropp kräver ingen rå igenkänning. Historien om hur vårt nutida samhälle ser på kroppen och vad detta gör med oss har en relevans som är större än så. Särskilt när den skrivs på Stina Wollters vis: Upproriskt, men också varmt och kärleksfullt." Upsala Nya Tidning

"Viktig kroppsaktivism i Stina Wollters ord... Kring denna kropp är en smärtsam skildring av hur kvinnor tvingas betrakta sin kropp utifrån." Arbetet

"Det blir mycket kramar när Stina Wollter är i farten. Och mycket humor, skärpa och helig vrede när hon blåser till strid mot sjuka skönhetsideal. Nu har Tidningen Visions läsare utsett henne till Årets författare 2018 för boken om sin egen kropp och andras." Tidningen Vision

"Wollter skriver om att bli sams med alla kroppar som hon varit, att de får höra ihop, förlåta och förlåtas. Att få vara ett barn som blir glad av förnimmelsen att vara vid liv. Och plötsligt finns det något i det där kroppspositiva som bottnar också i mig. Dessa kroppar som dansar, sover, knullar, springer, bär, håller om, faller och reser sig. Oavsett utseende är de ju alla en besvärjelse mot döden. Allt detta är liv." Expressen

"Det är svårt att inte dras med i hennes ord, de rör sig kraftfullt och befriat över sidorna... Wollters upplevelser skriker ärlighet och tilltalet är direkt och okonstlat. Men av de olika formerna av pepparkakor hon serverar är de mest spännande faktiskt de där hon pratar om kreativitet och om sin konst. Här händer något som gör att texten får vingar och lyfter." Arbetarbladet

"Stina Wollter delar även med sig av inte så delikata upplevelser av män. Män som betett sig som svin mot henne. Saker som många kvinnor tyvärr kan känna igen sig i. Så läs den här boken, kvinna som man. Det är en nyttig bok, jag lovar. Dessutom skriver hon otroligt bra." Smålandsposten

"I min snällaste klapp ligger konstnären, radioprataren och Instagramaktivisten Stina Wollters bok. Ett kropps-epos om kvinnokroppen, ätstörningar, generationer av korsetter och mager mat. Men mest om konsten, formerna och en revolution som kommit att sammanfattas till "kroppspositivism". Av Stinas ord blir man glad, arg, snäll och tårögd på en och samma gång. En varm källa att ge bort, helt enkelt." Tidningen Ångermaland

"Boken är ljuv att vistas i trots att stoffet är sorgligt, stundtals naket otäckt. Känslan är som att hålla en vän i handen, i ett rum man längtar till. Wollter behärskar tilltalets konst, hon har trygg pratarröst. Bäst blir det när Wollter dröjer i den brutala uppriktigheten, i flera kraftprov till kapitel där jaget klättrar, klamrar sig vid, häver sig mot smärtan i att förlora en älskad syster i anorexi, att vårda en dement mamma. " Aftonbladet

"I Kring denna kropp resonerar Stina Wollter om kvinnokroppens existens – det är personligt och allmängiltigt, smärtsamt och vackert." Helsingborgs Dagblad

"Boken är ett efterlängtat vittnesmål, en berättelse om en kvinnokropp och om systern med anorexia som bara blev 30 år" Svenska Dagbladet

"... Det så många levande texter i Kring denna kropp som aldrig kommer att lämna mig. Berättelsen om systern Ylva går överhuvudtaget inte att läsa utan att gråta. Det är bokstavligt hjärtskärande, som om pennan doppats i syra och skurit in bokstäverna i hjärtat.Skildringen av moderns dödsarbete smälter in i mig, lägger sig med kinden tätt intill, själs­nära. Jag fascineras av Wollters tankar om konst, av hennes förmåga att uppleva livet med hela kroppen men också driften hon har att låta kroppen trösta hela världen... Jag önskar att boken var längre, bredare. Här finns material nog till en hel svensk Neapelsvit. Och Stina Wollter är den fantastiska väninnan." Aftonbladet

"...en glasklar, rolig och skrämmande bok om att gilla sin kropp. Kroppspositivism heter rörelsen, som vunnit mer och mer mark. Stina Wollter är drottning på Instagram och kommer säkert att dominera även seminariescenen." Borås Tidning

"Få böcker känns så självklara att rekommendera som denna. Den är som en varm hand som stryker mjukt över en spänd axel, som uppmanar till en stunds vila. Samtidigt är Stina Wollters Kring denna kropp (Forum) förstås inte en bok som väjer för det som bränns och känns. Hade den gjort det hade alla som följer henne blivit både förvånade och besvikna. Men det vilsamma och varma är perspektivet; det är som om Stina Wollters röst påminner om rimligheten, den absolut nödvändiga människokärleken bortom hårda blickar och beskuret livsutrymme. Som det står i förlagets presentation: Genom att ta tillbaka bilderna av oss själva kan vi bestämma villkoren och skapa nya, mänskligare normer. För att de gamla är livsfarliga" Femina

"Boken är både rolig, och lite galen, som väntat peppande, men det är de mörkare styckena som ger boken fler kvaliteter... Kring denna kropp är på flera sätt en förfärligt sorglig historia, ett slags självbiografi utifrån författarens tidigare självhat. Därtill upprörande, hur sjuklig kroppsfixering kan få ta så mycket av människors tid och liv, allt syre." Svenska Dagbladet

"Det finns ett kraftfält kring Stina Wollter som drar en till sig som en magnet - nästan oavsett vilken situation hon befinner sig i. Som kroppsaktivistisk Instagramprofil ingjuter hon kraft och mod i sina 154 000 följare... I boken Kring denna kropp skriver hon ömsint om sin egen och andras kroppar." Göteborgs Posten

"Ett livsbejakande korståg som vill motberka kroppsfixeringen... en personlig bok som är en hyllning till livet - fantastisk!" SVT Gokväll

"Nu har hon skrivit essäer om olika aspekter på kroppen och Inga-Lina Lindqvist tycker att även om det ibland är sorgligt och otäckt så är det en ljuv bok att vistas i, en vän att hålla i handen." Aftonbladet

"Boken svämmar över av fantastiska ögonöppnare, skarpa formuleringar och gnistrande meningar med retorisk slagkraft. Hon skriver lustfyllt med ett lätt och flödigt språk, som berör och är lätt att ta till sig. Boken och värmen den alstrar blir precis ett sådant tryggt rum som så många av oss kvinnor saknat. Och det blir lättare att sträcka på sig där ute i världen, ta sin plats, våga käfta emot och gilla sig själv, när det, efter läsningen, känns som att ha hållit en syster i handen."Tidningen Syre

"Skildringen är välskriven och drabbande, en pendelrörelse mellan tröst och förtvivlan, där det också bjuds också på en knuten näven och ett språkligt flöde att dras med i." Alba.nu

"Sveriges största förkämpe för den naturliga kroppens acceptans har skrivit en bok där hon samlar berättelser om möten med människor och händelser som påverkat hennes förhållande till sin egen kropp. Vad är det som gör att idealen griper tag om oss och hur får man normer att förändras? Framför allt - hur lyckas man försonas med sin kropp?" Året runt

"Om du håller på att bli vuxen vill jag att du läser Stina Wollters bok Kring denna kropp för ett viktigt steg i växandet är att tycka om sig själv och den kropp som bär dig." Mitti Stockholm

"Det är både sorligt och roligt och bitvis lite tokigt. Läs den!" Allers

"Med personlig röst berättar hon om människor, möten och händelser som påverkat henne och ger sig ut på en slags upptäcktsfärd i den egna kroppens historia." Hänt Extra

"Jag vet att jag är lite sen på bollen, men jag vill ändå tipsa om Stina Wollters bok " Kring denna kropp". Där beskriver Uppsalaförfattaren moderskapet, död och lycka - allt som minnen i kroppen vi äger. Boken fick mig både att gråta och skratta." Upsala Nya Tidning

"Har du dåligt självförtroende? Tycker inte att du är tillräckligt smal eller snygg? Vågar du inte ta plats? Då är Stina Wollters bok ett bra motgift. Läs och bli berörd och stärkt!" Hallå Lomma

"Det här är en välbehövlig bok som visar att det faktiskt går att göra sig fri och att blomma i stora gälla färger som kanske sticker i ögonen på somliga. Och att det är värt det." BTJ

Recensionsdag: 2018-09-21 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2018 Omslagsformgivare: Sanna Sporrong Uppläsare: Stina Wollter Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Speltid: 8 h 28 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789178270682 (2018-09-21)

Kring denna kropp

Författare: Stina Wollter

Utgivningsdag: 2018-09-21