Författare: Karin Berglund

Utgivningsdag: 2017-04-03
Recensionsdag: 2017-04-18

Mediakontakt: Sofia Heurlin

Uppläsare: Karin Berglund

Speltid: 6 h 26 min

Karin Berglund, författare, fotograf och trädgårdspersonlighet, berättar om sitt liv i trädgården. Om människor hon mött, böcker som inspirerat, trädgårdar som gjort intryck, om dofterna och färgerna, älsklingsbilderna i konsthistorien och om trädgården och odlingen som grunden och förutsättningen för hopp och liv.
”En bra trädgård är som en lyckad fest. Där finns allt. Skönheten, dofterna, överdådet, lyxen, minnena, myterna. Ingredienserna kan vara desamma, men hur helheten blir beror på dess människa”, konstaterar Karin Berglund i sitt förord. Hon berättar om vandringar genom syriska öknar där hon ser de röda anemonerna nästan studsa ur marken, och tar med läsaren in i möten med några av 1900-talets stora svenska och engelska trädgårdskännare.
Författaren och filmaren Derek Jarmans trädgård på en stenig strand i skuggan av ett kärnkraftverk i södra England är en av hennes stora inspirationskällor. Varje växt han planterade riskerade att när som helst fällas till marken av vinden och saltet från havet. Hans trädgård handlade om hopp, om liv som på trots. ”Kanske är det mötet med honom som betytt mest för min föreställning om vad en trädgård kan vara.”

Om Det var en gång en trädgård:

"Den tidigare ekonomireportern på DN som blev trädgårdsskribent skriver passionerat och med ett språk som - ja, blommar. En nattlig doft av chersmin väcker minnen och associationer, ett trädgårdslejon blir en odyssé i italiensk trädgårdkonst, fuktig mossa leder tankarna till linné. Det är bara att njuta ..." Magnus Börjesson, Nerikes Allehanda

Om Det var en gång en trädgård:

"Karin Berglund, nestorn bland svenska trädgårdsjournalister, skriver sinnligt så man kan känna dofterna i hennes trädgård och för sitt inre frammana de favoritträdgårdar som hon beskriver. (...) Karin Berglunds nya bok, vackert formgiven av Annika Lyth, är spännande med nya vinklingar, litterära referenser och historiska tillbakablickar." Ulf Mårtensson, Ystads Allehanda

"Karin Berglund skriver om skönhet och dofter, om att odla för att äta och om trädgårdar och deras människor i Sverige och Europa.
Boken innehåller gott om växttips som kan få vilken trädgårdsälskare som helst att börja drömma." Christina Justesen, Skånska Dagbladet

"En av årets omistliga trädgårdsböcker är Karin Berglunds Det var en gång en trädgård. Hon är svensk trädgårdsjournalistiks grand old lady. (...) Hon blickar tillbaka på ett långt liv med alla trädgårdar och klassiska trädgårdsböcker som rört vid henne. Hon berättar om Syriens städer, en gång byggda kring oaser, och sörjer över ödeläggelsen hon nu ser i nyhetsrapporteringen. Hon är heller ingen odlingsnörd. I slutändan, skriver hon, är det människan i trädgården hon fascineras av. Men också Berglund är ett barn av radikalismen: "I botten för det som skulle bli mitt intresse för odling och trädgård låg sextiotalet med miljörörelsen. " Rachel Carsons Tyst vår och Göran Palms En orättvis betraktelse nämns i denna poetiska minnesbok." Göran Greider, Aftonbladet

"Minnen från ett odlarliv - så lyder undertiteln till den vackra, personliga bok där Karin Berglund ser tillbaka på sitt liv som trädgårdsjournalist och odlarentusiast. Hon är en av Sveriges allra främsta trädgårdsskribenter med egen jord under naglarna och rik kulturhistorisk kunskap. Vilken lycka att läsa hennes sinnliga, kunniga texter och om hennes möten med folk och växter. En del har vi läst förut men vi njuter lika mycket ännu." Agneta Ullenius, Svenska Dagbladet

"Karin Berglunds trädgårdsvärld är full av människor, historier, växter, dofter, minnen och skönhet. l den världen föds fantastiska berättelser som fyller sidorna i hennes senaste bok Det var en gång en trädgård." Kerstin Homberg, Drömhem & Trädgård

Recensionsdag: 2017-04-18 Genre: Livsstil, hobby och fritid Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Omslagsformgivare: Annika Lyth Uppläsare: Karin Berglund Thema-kod: Trädgårdsskötsel Speltid: 6 h 26 min Format (utgivningsdatum): Ljudbok, digital, 9789176514047 (2017-04-03); Ljudbok, mp3-CD, 9789176471210 (2017-04-03)

Det var en gång en trädgård

Minnen från ett odlarliv
Författare: Karin Berglund